Ιδεοληψία και πελατειακή λογική χαρακτηρίζουν το πολυνομοσχέδιο του υγείας

 In Ομιλίες

«Με το παρόν νομοσχέδιο η κυβέρνηση παραμένει δέσμια των ιδεοληψιών της» τόνισε ο κ. Ιάσονας Φωτήλας, βουλευτής Αχαΐας και Αναπληρωτής Τομεάρχης Υγείας της Νέας Δημοκρατίας, στη δεύτερη ανάγνωση του πολυνομοσχεδίου για την υγεία στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής.

Ο κ. Φωτήλας επισήμανε ότι το μείζον είναι η προάσπιση της Δημόσιας Υγείας και αυτό δεν μπορεί να επιτευχθεί από έναν οργανισμό ΝΠΔΔ, ο οποίος δεν έχει ευελιξία σε έκτακτες περιστάσεις – κάτι που το έχουν δηλώσει ακόμη και στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ. Τόνισε ότι η νέα νομοθεσία για τις ιδιωτικές κλινικές θα οδηγήσει σε κλείσιμο των 1/3 από αυτές και σε απόλυση 1.500 ανθρώπους. Επανέλαβε τη δέσμευση της Νέας Δημοκρατίας ότι το Εθνικό Ινστιτούτο Νεοπλασιών όπως και όλα τα ινστιτούτα για τα μεγάλα νοσήματα εθνικής σημασίας θα είναι από τις πρώτες παρεμβάσεις της κυβέρνησής μας στην πολιτική υγείας της χώρας. Υπερθεμάτισε για την ανάγκη ύπαρξης χώρων εποπτευόμενης χρήσης, αλλά με ολοκληρωμένο νομοθετικό πλαίσιο – κάτι που δεν εφαρμόζει η σημερινή κυβέρνηση και θα οδηγήσει σε έναν νόμο χωρίς εφαρμογή. Τέλος, αναφέρθηκε στην ιδεοληψία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ για δημιουργία δομών γραφειοκρατικών και δυσκίνητων αλλά και για την πελατειακή της λογική.

Δείτε το βίντεο της ομιλίας:

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας:

Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε,

Κύριε Υπουργέ,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

μετά και την κατ’ άρθρον συζήτηση που έγινε, νομίζω ότι, πλέον, είναι ξεκάθαρο ότι με το παρόν νομοσχέδιο η κυβέρνηση παραμένει δέσμια των ιδεοληψιών της, κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με το τμήμα του νομοσχεδίου που σχετίζεται με τον ΕΟΔΥ που αντικαθιστά το ΚΕΕΛΠΝΟ. Παρότι σας αποδείξαμε, κύριοι Υπουργοί, ότι η ευρωπαϊκή εμπειρία δείχνει ότι, τέτοιοι οργανισμοί λειτουργούν ως Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, προκειμένου να έχουν καλύτερη ευελιξία σε έκτακτες περιστάσεις και όχι ως Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου που δημιουργούν περισσότερα προβλήματα. Σας τονίσαμε ότι, ακριβώς αυτό που σας είπα και δεν το λέμε μόνο εμείς, αλλά το λένε και δικοί σας διακεκριμένοι επιστήμονες – συνεργάτες, όπως ο κ. Παναγιωτόπουλος, ο οποίος είπε ακριβώς τα ίδια. Εσείς μου είπατε ότι, είναι ένας εξαιρετικός επιστήμονας και προφανώς, συμφωνείτε σε όλα μαζί του, πλην αυτού με το οποίο εγώ συμφωνώ μαζί του.

Σε τελική ανάλυση, όμως, κ. Υπουργέ, «όταν πονάει χέρι δεν κόβουμε κεφάλι», που διά αυτών των διατάξεων προτείνετε. Στο ΚΕΕΛΠΝΟ, πραγματικά, υπήρχαν προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπιστούν, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι, στη θέση του πρέπει να φτιάξουμε ένα ακόμα περισσότερο δυσκίνητο και γραφειοκρατικό οργανισμό, ως Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου, που ούτε τους εργαζόμενους του οργανισμού εξασφαλίζει.

Κύριε Υπουργέ,

διά του Αναπληρωτής σας – ο οποίος μέχρι τώρα δεν μου έχει κάνει την τιμή να με ακούσει σε μια Επιτροπή, ελπίζω να είναι στην Ολομέλεια – έχετε εγκλωβιστεί, δυστυχώς, στην σκανδαλολογία που, εν πολλοίς, αποδεικνύεται μια πρωτοφανής σκευωρία και χάσατε το μείζον σε αυτή την περίπτωση. Το μείζον, σε αυτή την περίπτωση, ήταν και είναι η προάσπιση της Δημόσιας Υγείας και αυτή, δυστυχώς, δεν καταφέρατε να την προστατέψετε επαρκώς.

«Τα γεγονότα είναι ξεροκέφαλα», αυτό έλεγε και ο αείμνηστος Μιτεράν – τώρα που έχετε και μια στενή σχέση με την σοσιαλδημοκρατία – και, δυστυχώς, αποδεικνύουν την αποτυχία σας σε βασικούς τομείς της Δημόσιας Υγείας, με την αδυναμία αντιμετώπιση της επιδημίας της γρίπης, των λοιμώξεων μέσω κουνουπιών, της ιλαράς…

Περιμένω ακόμα και σήμερα, να μου πει ο κ. Πολάκης πότε, προσωπικά, βγήκε να κάνει δημόσια έκκληση για μαζικούς εμβολιασμούς; Πότε ασχολήθηκε, ως εποπτεύων Υπουργός, για παράδειγμα, με την ανάγκη για επιμόρφωση και εκπαίδευση από το ΚΕΕΛΠΝΟ του ιατρικού προσωπικού στο θέμα των εμβολιασμών;

Αλλά «φευ». Η βασική του ενασχόληση, όπως και της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ήταν να στήνει σκευωρίες κατά των πολιτικών του αντιπάλων, να δίνει συνεντεύξεις, να παίζει στο twitter, στο facebook και να μας λέει εσχάτως ότι, δεν έγινε και καμία καταστροφή, πέθαναν μερικοί δεκάδες άνθρωποι – οι οποίοι, σημειωτέον, συνεχίζουν να αυξάνονται κάθε εβδομάδα κατά δεκάδες και όπως λέει και ο «δικός σας» Πρόεδρος του ΚΕΕΛΠΝΟ, ο κ. Ρόζενμπεργκ, θα αυξηθούν και άλλο…

Μια τελευταία παρατήρηση στο θέμα του ΕΟΔΥ. Προβλέπεται ότι, οι αποφάσεις του Δ.Σ. θα περνούν πρώτα από την έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου, δηλαδή, πάλι ασφυκτικός έλεγχος και γραφειοκρατικές διαδικασίες. Το λέτε ξεκάθαρα, υπονομεύοντας κάθε αυτονομία του νέου οργανισμού.

Στο ζήτημα των ιδιωτικών κλινικών, που είναι το πρώτο τμήμα του νομοσχεδίου, μέχρι σήμερα, δεν υπάρχει – τουλάχιστον, εγώ δεν γνωρίζω, εάν υπάρχει να μου το πείτε – κάποια αλλαγή στις ενστάσεις που έχουν εκφράσει οι φορείς των ιδιωτικών κλινικών στις διατάξεις με τις οποίες αυστηροποιείτε, ανεξήγητα, το ποινικό μητρώο για τους ιδιοκτήτες. Το είπαμε και νομίζω συμφωνήσαμε όλοι ότι, ο συσχετισμός του εγκλήματος δεν θα πρέπει να αφορά το ύψος της ποινής, αλλά το είδος του εγκλήματος που τελείται.

Καμία αλλαγή, επίσης, δεν είδαμε και στο άρθρο 8, που αυστηροποιείτε τα κριτήρια για την λειτουργία των εν θέματι κλινικών. Εμείς επιμένουμε ότι, θα οδηγήσει σε κλείσιμο, περίπου, το 1/3 από τις 90 κλινικές που λειτουργούν και, βέβαια, με οδυνηρές συνέπειες για, περίπου, 1.500 εργαζόμενους. Στην Ελλάδα της οικονομικής κρίσης, η κυβέρνηση αντί να δίνει δουλειές, στερεί τις δουλειές του απλού πολίτη.

Επίσης, με τη ρύθμιση του άρθρου 13, παράγραφος 3, που προβλέπει ότι, οι εργαζόμενοι και οι επιστημονικά υπεύθυνοι ιατροί, αλλά και οι εφημερεύοντες ιατροί παρέχουν υποχρεωτικά τις υπηρεσίες τους με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας. Τονίσαμε ότι, αυτή η διάταξη γεννά ένα πρόβλημα, ιδιαίτερα για τις μικρές ιδιωτικές κλινικές, γιατί δεν μπορεί να θεσπισθεί συγκεκριμένο ωράριο εργασίας για τους γιατρούς, σαν να είναι Δημόσιοι υπάλληλοι μιας οποιασδήποτε υπηρεσίας γραφείου, αφού οι επιπλοκές στον ασθενή στην κλινική μπορεί να συμβούν οποτεδήποτε μέσα σε όλο το 24ωρο. Μας είπατε ότι, χωρίς εξαρτημένη εργασία δεν θα μπορούν να πάρουν άδεια, αλλά αυτό γίνεται γιατί, ακριβώς, εσείς, κ. Υπουργέ, το θεσπίζετε.

Τέλος, ούτε είδαμε κάποια αλλαγή για τα μηχανήματα, που αναφέρονται στο παράρτημα, ότι πρέπει, να υπάρχουν στις ιδιωτικές κλινικές και που αποτελούν, πραγματικά, μια αντιγραφή των προεδρικών διαταγμάτων πριν 20 και 30 χρόνια, με μηχανήματα που δεν υπάρχουν πια, μηχανήματα που έχουν αλλάξει, έχουν εκσυγχρονιστεί.

Τόνισα και στη συζήτηση επί της αρχής και επί των άρθρων ότι υπάρχουν στο νομοσχέδιο μερικές διατάξεις σε θετική κατεύθυνση. Για να μην κακοκαρδίσω τον κ. Ξανθό, που παραπονέθηκε ότι δεν τα λέμε και έπρεπε, να προχωρήσουν οι αλλαγές οι σχετικές, παρόλο που εν μέρει είναι προβληματικές. Δεν πρόλαβα, κ. Ξανθέ, ν’ αναφερθώ σ’ όλο αυτό το τεράστιο νομοσχέδιο, γιατί; Αυτό είναι δείγμα της κακής νομοθετικής πρακτικής, διότι είναι ένα τεράστιο νομοσχέδιο και ο χρόνος ήταν ελάχιστος ώστε να τα θίξουμε όλα.

Εμείς, πάντως, σας το ξαναλέμε σε κάθε περίπτωση θα ψηφίσουμε όλα τα θετικά, δε θα κάνουμε εκείνο, που έκανε ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. στο παρελθόν. Επαναλαμβάνω τη δέσμευσή μας ως Ν.Δ. για την ανάπτυξη του Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασμάτων. Μέρος όμως των διατάξεων που φέρνετε θα δημιουργήσουν προβλήματα αφού θα εξαρτάται απευθείας απ’ τον Υπουργό και όχι έστω απ’ το Δ.Σ. του. Είναι η δέσμευσή μας, όπως και για όλα τα ινστιτούτα για τα μεγάλα νοσήματα εθνικής σημασίας, που θα είναι από τις πρώτες παρεμβάσεις της κυβέρνησής μας στην πολιτική υγεία της χώρας, που ανακοινώσαμε το Σάββατο με το πρόγραμμά μας.

Δεν είπαμε ποτέ, κ. Υπουργέ, ούτε ο κ. Μητσοτάκης είπε ότι «εμείς θα κρατήσουμε τις TOMY και θα κρατήσουμε αυτό το σύστημα των Τοπικών Μονάδων Υγείας». Είπε ότι «θα ενισχύσουμε τα Κέντρα Υγείας κι αν κάποιες δομές τις έχετε ήδη δημιουργήσει, θα τις εντάξουμε στα Κέντρα Υγείας και θα ενδυναμώσουμε τα Κέντρα Υγείας». Το σύστημα αυτό, το οποίο φτιάξατε, να είστε σίγουρος ότι θα πάψει να υπάρχει από την επομένη.

Επίσης, και εγώ και η Ν.Δ. είμαστε, καταρχάς, υπέρ της διάταξης για τους εποπτευόμενους χώρους χρήσης ναρκωτικών.

Λέω, λοιπόν, ότι είμαστε υπέρ επί της αρχής της διάταξης για τους εποπτευόμενους χώρους χρήσης ναρκωτικών, γιατί υπό προϋποθέσεις, μπορούν, να οδηγήσουν στη μείωση της βλάβης, δηλαδή, των θανάτων των ναρκομανών κι ακόμα και στην όψη της κοινωνίας και μπορούν, να φέρουν καλύτερα αποτελέσματα, εάν συνδυαστούν με περαιτέρω δράσεις. Δράσεις που πέρα από τη μείωση των θανάτων, να κοιτάνε την περαιτέρω μείωση της βλάβης, την επανένταξη, την απεξάρτηση κ.λπ..

Αυτό που επαναλαμβάνω και πρέπει, να το δούμε, είναι τι θα γίνει με τα θέματα της νομιμότητας. Σας θυμίζω ότι το Πρόγραμμα ΟΔΥΣΣΕΑΣ δεν σταμάτησε λόγω βούλησης της κυβέρνησης. Το σταμάτησαν οι εισαγγελικές αρχές.. Μου είπατε στην Επιτροπή, κ. Ξανθέ, ότι «γι’ αυτό νομοθετούμε σήμερα, για να λύσουμε αυτά τα προβλήματα», όμως δεν τα λύνουν, κύριε Υπουργέ, και σας το λέω σα νομικός. Υπάρχουν δύο προβλήματα. Το ένα είναι «τι γίνεται με όσους συλλαμβάνονται με παράνομες ποσότητες μέσα στα κτίρια αυτά», γιατί αυτός ο νόμος ούτε προβλέπει ούτε μπορεί να προβλέψει ότι «εκεί μέσα, απαγορεύεται, να μπαίνει η Αστυνομία».

Εγώ, το προσπερνάω αυτό και σας λέω, τι θα γίνει έξω απ’ αυτούς τους χώρους μ’ αυτούς, που θα συλλαμβάνονται; Θα συλλαμβάνονται ή θα μπορούν, να πουν «δύο βήματα κάνω, αδελφέ, να πάω εκεί, που είχε φτιάξει ο κ. Ξανθός, να κάνω αυτό, που μου έχει πει». Θα συλλαμβάνονται ή θα αφήνονται; Και στα ποσά μέτρα, στα 50, στα 100, στα 200, στα 300 μέτρα;

Αντιλαμβάνεστε, κ. Υπουργέ. – νομίζω ότι το αντιλαμβάνεται ο καθένας – ότι όλ’ αυτά είναι ζητήματα, τα οποία πρέπει, να λυθούν και τα οποία είναι αυτά, που δεν έδωσαν τη δυνατότητα, να εφαρμοστεί αυτό το πρόγραμμα στο παρελθόν. Από τότε μέχρι σήμερα σ’ αυτό το επίπεδο δεν έχει αλλάξει κάτι, κύριε Υπουργέ, πιστέψτε με. Αύριο θα έχουμε τα ίδια προβλήματα, ν’ αντιμετωπίσουμε. Γι’ αυτό το λέω τώρα, μήπως και το λύσουμε.

Τώρα, στα άρθρα 81 και 82 που σχετίζονται με τη δομή του Υπουργείου Υγείας συνολικά. Δημιουργούνται νέες διευθύνσεις και νέα τμήματα, που όλα συντείνουν στη λογική σας. Δηλαδή, τη δημιουργία δομών γραφειοκρατικών και δυσκίνητων, που θα ελέγχονται απ’ τον Υπουργό.

Επίσης, νομοθετείτε προβλέψεις/ φωτογραφικές διατάξεις για τις ειδικότητες, που μπορούν να προΐστανται στα διάφορα τμήματα και διευθύνσεις του Υπουργείου. Επιτρέψτε μου, να πω, πως η πελατειακή σας λογική φτάνει στα όρια του αστείου, κύριε Υπουργέ, μερικές φορές. Ακούστε αυτό: «Στην περίπτωση του τμήματος Α’ – Ιατρών, Οδοντιάτρων και Φαρμακοποιών της Διεύθυνσης Ιατρών, Λοιπόν Επιστημόνων και Επαγγελματιών Υγείας, μπορεί να προΐσταται και άτομο Π.Ε. Παιδαγωγικής». Το μόνο που δεν μας δίνετε είναι τον αριθμό δελτίου ταυτότητας για να καταλάβουμε για ποιόν πρόκειται.

Δεν πήραμε απάντηση για το άρθρο 99 όπου δίνετε άδεια επικινδυνότητας διάρκειας 5 ημερών για κάθε δίμηνο εργασίας σε χειριστές ακτινολογικών μηχανημάτων αλλά όχι σε ιατρούς, ούτε στους πυρηνικούς ούτε στους ακτινολόγους, εκτός αν το αλλάξατε. Δεν νομίζω, δεν μας έχετε πει κάτι. Αυτό δεν έχει λογική. Επίσης στο ίδιο άρθρο αναφέρετε ραδιοφυσικούς, δεν υπάρχει ραδιοφυσική αλλάξτε το, είναι ακτινοφυσική. Αυτός είναι όρος του 74 και το λέω για να σας δείξω πόσο πρόχειρα έγινε αυτή η δουλειά και αυτό το νομοσχέδιο. Θέλω να πιστεύω λοιπόν ότι εννοείτε τους ακτινοφυσικούς και παρακαλώ να το διορθώσετε.

Είμαστε προφανώς αντίθετοι με την κάλυψη των νομικών εξόδων του διοικητού και του ΔΣ του ΕΚΑΒ όπως προβλέπεται στο άρθρο 127 σε περίπτωση δίκης. Είναι προφανές ποιόν αφορά, αφορά στον πρώην διοικητή του ΕΚΑΒ και μας κάνει εντύπωση ότι αυτή η αριστερή ευαισθησία καλύπτει τις δαπάνες και τη δίωξη του κ. Διοικητή, αλλά για τους εργαζόμενους δεν προβλέπετε καμία προστασία. Αυτό είναι πρώτη φορά αριστερά.

Τώρα, κλείνοντας, δύο λόγια για το θέμα των φαρμάκων και μερικών άλλων διατάξεων. Υπάρχουν διατάξεις που έχουν να κάνουν με τα φάρμακα και τους φαρμακοποιούς οι οποίες είναι προβληματικές για την επιστημονική αυτονομία του κλάδου και δυσχεραίνουν την απρόσκοπτη παροχή των φαρμάκων στους πολίτες. Σε σχέση τέλος με την αξιολόγηση της ιατρικής τεχνολογίας και τα φάρμακα δεν πήραμε απαντήσεις για συγκεκριμένες κατηγορίες φαρμάκων όπως τα γενόσημα, τα βιοομοειδή που πιθανόν να μην είναι απαραίτητο να περνούν από αξιολόγηση για να αποζημιώνονται. Αυτά τα φάρμακα εξαιτίας ακριβώς της χαμηλότερης τιμής τους έχουν τη δυναμική να προσφέρουν στους ασθενείς επιπλέον θεραπευτικές επιλογές και να συνεισφέρουν στη βιωσιμότητα του συστήματος υγείας. Η εξοικονόμηση αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί για την κάλυψη επιπλέον καινοτόμων θεραπειών προς όφελος των ασθενών.

Και επειδή πάλι ξανάρχεται το θέμα των ανασφάλιστων πολιτών με διάταξη που εμείς συμφωνούμε και θα ξανακούσουμε τα περί δήθεν πρωτιάς του ΣΥΡΙΖΑ στον τομέα έχω εδώ ένα άρθρο, το οποίο δημοσιεύτηκε στην ΑΥΓΗ και είναι δικό σας κ. Ξανθέ, το υπογράφετε εσείς και ο κ. Πάνος Παπαδόπουλος, όπου πραγματικά λέτε ότι η νοσηλεία των ανασφαλίστων η οποία υπάρχει το 2014 δεν λύνει όλα τα προβλήματα, αλλά πράγματι λέτε ότι διασφαλίζει τα φάρμακα και τη νοσηλεία των ανασφάλιστων. Θα το καταθέσω στην Ολομέλεια.

Τώρα για το άρθρο 144 σχετικά με τις ΚοιΣΕν. Αν και η διάταξη είναι επεξεργασμένη επαρκώς, αναρωτιέμαι γιατί πρέπει να δημιουργήσουμε χωριστές δομές για τις συνεταιριστικές επιχειρήσεις όταν οι περισσότερες διατάξεις προέρχονται από το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο για τις ΚοινΣΕπ του Υπουργείου Εργασίας. Πραγματικά κ. Υπουργέ θα ήθελα να ακούσω απλά για ποιο λόγο προτείνετε να υπάρχουν αυτές οι επιπλέον δομές.

Όσον αφορά στο νομοσχέδιο επιφυλασσόμαστε για την Ολομέλεια να δούμε ποιες ακριβώς αλλαγές θα φέρετε ώστε να τοποθετηθούμε τόσο επί της αρχής και όσο επί όλων των άρθρων.

Σας ευχαριστώ.

Recent Posts