«Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις»

 In Ομιλίες

Ευχαριστώ κύριε πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Με το νομοσχέδιο που έρχεται προς συζήτηση σήμερα στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων η κυβέρνηση επιτυγχάνει δύο στόχους: αφενός βρίσκεται σε συμφωνία με τις προεκλογικές της δεσμεύσεις προς τον ελληνικό λαό τον Ιούλιο του 2019 για αναβάθμιση όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης στην πατρίδα μας.

Αφετέρου δε – και κατά τη γνώμη μου ακόμα πιο σημαντικό – προσαρμόζει το δημόσιο σχολείο στις ανάγκες του 21ου αιώνα.

Το πρώτο βήμα για την προσαρμογή στην νέα εποχή έγινε με τη βοήθεια του Υπουργείου και των εκπαιδευτικών με την τηλεκπαίδευση λόγω της πανδημίας. Τώρα όμως πρέπει να γίνουν πιο θαρραλέα βήματα στη νέα εποχή.

Ο πρώτος τρόπος με τον οποίο επιτυγχάνεται στο παρόν νομοσχέδιο η προσαρμογή είναι με την εισαγωγή νέων μορφών γνώσεων.

Όλοι κατανοούμε και συζητείται στο δημόσιο διάλογο ότι το σχολείο σήμερα, την εποχή της 4ης Βιομηχανικής Επανάστασης, δεν μπορεί μόνο να μεταβιβάζει τυπικές γνώσεις. Χρειαζόμαστε ένα σύγχρονο σχολείο που θα δίνει έμφαση και στην καλλιέργεια δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές.

Πρόκειται για νέες θεματικές όπως ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα και η σεξουαλική αγωγή με κάθε θεματική να διδάσκεται αναλόγως με την εκπαιδευτική βαθμίδα και ηλικία των μαθητών.

Στόχος τους είναι η ευρύτερη καλλιέργεια και διαπαιδαγώγηση των μαθητών.

Και θα τους βοηθούν ώστε να καλλιεργήσουν τη δημιουργική σκέψη και πρωτοβουλία σε έναν διαρκώς μεταβαλλόμενο κόσμο. Αλλά να έχουν και καλύτερη ποιότητα ζωής, να καλλιεργούν την κοινωνική ενσυναίσθηση και την ευθύνη για το περιβάλλον. Ταυτόχρονα, ενισχύουμε και την εκπαίδευση στις ανθρωπιστικές σπουδές λόγω του μεγάλου ιστορικού βάθους του ελληνικού πολιτισμού, εμπλουτίζουμε τις γενικές γνώσεις στο Λύκειο και εισαγάγουμε τη διδασκαλία των Αγγλικών στο Νηπιαγωγείο.

Ο δεύτερος τρόπος με τον οποίο αναβαθμίζεται το δημόσιο σχολείο είναι με την επέκταση του θεσμού των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων. Είναι γνωστή και δεν θέλω να παρουσιάσω τη διαφωνία μας με την αξιωματική αντιπολίτευση για τον θεσμό.

Όμως, εκτός του ότι η αξιωματική αντιπολίτευση καταψηφίστηκε για την πολιτική της αυτή, έχουμε περισσότερο ανάγκη από ποτέ καλά δημόσια ποιοτικά σχολεία που θα εφαρμόζουν πρακτικές αριστείας και πειραματικών μεθόδων διδασκαλίας.

Και είναι προς τιμήν της Υπουργού κ. Κεραμέως και της Υφυπουργού κ. Ζαζαράκη – και θέλω να τις ευχαριστήσω με την ευκαιρία προσωπικά – που άκουσαν και τα αιτήματα των γονέων της Αχαΐας – όταν τους τα μετέφερα – και έκαναν κατά τέτοιο τρόπο τις αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των εν θέματι σχολείων χωρίς να διαταράξουν τη μαθητική ζωή.

Και είναι η πρώτη φάση, καθώς επίκειται επέκταση του θεσμού. Πιστεύω – και νομίζω ότι είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας – ότι πρέπει να υπάρξει επέκταση του θεσμού και στα Επαγγελματικά Λύκεια ώστε να υπάρχουν πρακτικές αριστείας και εκεί, έστω από ένα σε κάθε περιφέρεια αρχικά.

Καμία βέβαια από τις πιο πάνω αλλαγές δεν μπορεί να γίνει χωρίς τη βοήθεια των εκπαιδευτικών. Τους θέλουμε σύμμαχους σε αυτήν την προσπάθεια και είμαι σίγουρος ότι η μεγάλη πλειοψηφία τους κατανοεί την ανάγκη για την αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου.

Γι’ αυτό προχωράμε σε μία μεγάλη πρωτοβουλία επιμόρφωσής τους ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν στις νέες ανάγκες, αλλά και στην αξιολόγησή τους ώστε διαρκώς να εξελίσσονται και να βελτιώνονται.

Τέλος, υπάρχουν και διατάξεις για την εξωστρέφεια των πανεπιστημίων μέσω της δυνατότητας ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων από κάθε ΑΕΙ, της θεσμοθέτησης κοινών προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ καθώς και της θεσμοθέτησης θερινών προγραμμάτων. Έχουμε ένα εξαιρετικό επιστημονικό προσωπικό και φοιτητικό δυναμικό και πρέπει να τα αξιοποιήσουμε για το καλό της παιδείας και της οικονομίας μας.

Κλείνοντας αυτή τη μικρή τοποθέτησή μου θέλω να επισημάνω το εξής. Υπάρχει ανάγκη ουσιαστικού διαλόγου για το δημόσιο σχολείο. Πρέπει να ακουστούν λοιπόν όλες οι απόψεις.

Και μόνο το γεγονός ότι κατατέθηκαν πάνω από 14 χιλιάδες σχόλια στη διαβούλευση δείχνει το σχετικό ενδιαφέρον. Ας μη μείνουμε στα διαδικαστικά που άκουγα τόσο καιρό όπως γιατί ήρθε τώρα το νομοσχέδιο και γιατί δήθεν βιάστηκε η κυβέρνηση να κάνει αλλαγές.

Γιατί το αντίθετο συμβαίνει στην πραγματικότητα: η κυβέρνηση είχε ετοιμάσει προ κορωνοϊού το νομοσχέδιο και επιπλέον υπάρχει ανάγκη να έρθουν τώρα αλλαγές για τη νέα χρονιά, γιατί αλλάζουν διδασκόμενα μαθήματα και υπάρχουν νέες ρυθμίσεις για τις μετεγγραφές.

Αλλά ας μην μείνουμε σε αυτά. Ας συζητήσουμε επί της ουσίας. Η Υπουργός Παιδείας κ. Κεραμέως και η Υφυπουργός κ. Ζαχαράκη είναι διαθέσιμες να ακούσουν όλες τις θετικές προτάσεις. Γιατί έχουμε περισσότερο από ποτέ ανάγκη για θετικό λόγο από όλους.

Η κυβέρνηση συνεχίζει το μεταρρυθμιστικό της έργο. Στηρίζουμε την ελληνική κοινωνία και τους πολίτες, εκσυγχρονίζουμε την εκπαίδευση και ανοίγουμε τη συζήτηση για το σχολείο του 21ου αιώνα!

Θα τα καταφέρουμε!

Σας ευχαριστώ.

Recent Posts