«Γιατί είναι αναποτελεσματική η μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα»

 In Άρθρα

του Ιάσονα Φωτήλα

Ας ξεκινήσουμε με την παραδοχή ότι η οποιαδήποτε απόφαση στα δημοσιονομικά μας πρέπει να λαμβάνει υπόψη τη σχέση κόστους-οφέλους, για κράτος και πολίτες. Πόσο, δηλαδή κοστίζει στον κρατικό προϋπολογισμό και σε ποιο βαθμό επωφελείται από αυτή η κοινωνία.

Καθ’ όλη τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έκανε… «σημαία» την πρόταση του για τη μείωση  του ΦΠΑ στα τρόφιμα. Κατά πόσο, όμως, ένα τέτοιο μέτρο θα ήταν αποτελεσματικό; Ας δούμε παρακάτω.        

Καταρχήν, η μείωση του ΦΠΑ από το 13% που είναι όλα τα τρόφιμα σήμερα (μόνο τα αλκοολούχα ποτά είναι στο 24%) στο 6%, δηλαδή κατά 7 μονάδες κοστίζει 1,5 δισ. ευρώ, δηλαδή έχει τεράστιο κόστος με μηδενική επίδραση στις τιμές.

Αν και το πρόσφατο παράδειγμα της Ισπανίας δείχνει ότι, παρά τη μείωση ΦΠΑ ο πληθωρισμός στα τρόφιμα συνεχίζει να τρέχει και εκεί, θα θυμίσουμε ένα δικό μας παράδειγμα. Από το 2020 η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας έχει μειώσει τον ΦΠΑ κατά 11 μονάδες, από το 24 στο 13%, στην εστίαση, στον καφέ στα μη αλκοολούχα ποτά, στους κινηματογράφους.

Κι όμως, ο υπο-δείκτης τιμών καταναλωτή της εστίασης της ΕΛΣΤΑΤ έμεινε αμετάβλητος, για την ακρίβεια μεταβλήθηκε μόλις 0,3%, αντί για 11%, και μετά από μερικούς μήνες αυξήθηκε και πάνω από τα προηγούμενα επίπεδα.

Αντίστοιχα στους κινηματογράφους, ο δείκτης τιμών μειώθηκε κατά μόλις 1% αντί για 11%. Επομένως, ποιο θα είναι τελικά το όφελος του καταναλωτή;

Ας μιλήσουμε και πάλι με ένα παράδειγμα. Για έναν καταναλωτή που ξοδεύει 350 ευρώ μηνιαίως στο σούπερ -μάρκετ (σύμφωνα με την έρευνα οικογενειακών προϋπολογισμών της ΕΛΣΤΑΤ το 2021 η μέση μηνιαία δαπάνη για τρόφιμα ήταν 312 ευρώ), με μείωση 2% μιλάμε για όφελος 7 ευρώ το μήνα. Με μείωση 1% μιλάμε για όφελος 3,5 ευρώ το μήνα. Με μείωση 0,3%, όπως η Ισπανία, μιλάμε για όφελος μόλις 1 ευρώ το μήνα! Αυτό ακριβώς προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ!

Στον αντίποδα, εμείς με το market pass δώσαμε μεσοσταθμικά 30 ευρώ το μήνα, ενώ σε οικογένειες με περισσότερα παιδιά έως 100 ευρώ το μήνα. Ως εκ τούτου, μιλάμε για ένα πολύ πιο αποτελεσματικό μέτρο, στοχευμένο, που προήλθε από τα υπερκέρδη των επιχειρήσεων, κοστίζει πολύ λιγότερο (500 εκατ. το εξάμηνο) και αποδίδει πολύ περισσότερο (30 ευρώ το μήνα, έναντι 1 έως 7 ευρώ που είναι η μείωση του ΦΠΑ).

Επομένως, για ποιο λόγο να πετάξουμε λεφτά των φορολογουμένων στις τσέπες των επιχειρήσεων, όταν μπορούμε τα έσοδα που εισπράττουμε απευθείας να τα δίνουμε στους καταναλωτές με διάφορα μέτρα, όπως είναι το market pass;

Κάθε τεκμηριωμένη απάντηση, δεκτή.

Ο Ιάσονας Φωτήλας είναι υποψήφιος βουλευτής Αχαΐας ΝΔ

Recent Posts