Η Ομιλία μου στην Ολομέλεια για το Σ/Ν του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων: “Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα: Ενίσχυση της ποιότητας, της λειτουργικότητας και της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και λοιπές διατάξεις”

 In Ομιλίες

Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.

Κύριοι/ες υπουργοί,

Αγαπητοί συνάδελφοι,

Κατ’ αρχάς θα ήθελα να συγχαρώ για ακόμη μια φορά την Υπουργό Παιδείας για τις καίριες διαδοχικές  μεταρρυθμίσεις που επιχειρεί στον τομέα της εκπαίδευσης εν γένει, από τα σχολεία μέχρι τα πανεπιστήμια μας εκσυγχρονίζοντας και αναβαθμίζοντας συγχρόνως όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες κατά τα ευρωπαϊκά και διεθνή πρότυπα.

Είναι αυτό που λέω κατά καιρούς εμείς επιλέγουμε να στρέφουμε το βλέμμα μας προς την Ευρώπη όταν κυρίως εσείς της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης εξακολουθείτε να «αλληθωρίζετε» στα ευρωπαϊκά πρότυπα.

Το υπό ψήφιση νομοσχέδιο συνιστά αναγκαία και λογική συνέχεια των ήδη ψηφισθέντων νομοθετημάτων του Υπουργείου Παιδείας για τη συνολική αναβάθμιση της εκπαίδευσης, της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης καθώς και της Δια Βίου Μάθησης. Η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει αποδείξει στην πράξη ότι συγκρούεται με τον καταστροφικό λαϊκισμό και τους εκπροσώπους του στη Βουλή διαμορφώνοντας τις κατάλληλες συνθήκες για το σύγχρονο και αναβαθμισμένο πανεπιστήμιο του  «αύριο». Κάνει αυτό ακριβώς που περιγράφει ο τίτλος του νομοσχεδίου, ανοίγει νέους Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά μας Ιδρύματα.

Με το παρόν ν/σ υλοποιούμε το σύνολο των βασικών προεκλογικών μας δεσμεύσεων στον τομέα της παιδείας με βασικό μας στόχο τη δημιουργία Πανεπιστημίων τα οποία θα είναι πιο ποιοτικά, πιο λειτουργικά, πιο αξιοκρατικά, πιο αυτόνομα και πιο εξωστρεφή.

Οι διατάξεις του υπό ψήφιση ν/σ κινούνται πάνω σε τέσσερις βασικούς άξονες.

Ο πρώτος άξονας αφορά την αναβάθμιση της ποιότητας των Πανεπιστημίων. Πώς την επιδιώκουμε;

Με τον εκσυγχρονισμό των προγραμμάτων σπουδών, με το εσωτερικό Erasmus, με την ενίσχυση πρακτικής άσκησης. Αλλά και με κοινά και διπλά προπτυχιακά προγράμματα σπουδών, με προγράμματα σπουδών

δευτερεύουσας κατεύθυνσης, με βιομηχανικά διδακτορικά, με αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία, με νέο πιο αξιοκρατικό, πιο διαφανές σύστημα εκλογής και εξέλιξης των καθηγητών.

Και σε αυτό το πεδίο δεν έχουν ακουστεί αντίθετες απόψεις.. Μάλιστα το σύνολο των πανεπιστημίων συμφωνούν με την πλειονότητα των διατάξεων του ν/σ.. άρα μάλλον κάτι κάνουμε καλά, μάλλον είμαστε προς τη σωστή κατεύθυνση..Και αυτό είναι μια κοινή, διακομματική διαπίστωση αφού σύμφωνα με έρευνα της marc εκτός από ψηφοφόρους της Νέας Δημοκρατίας τόσο του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ όσο και του ΣΥΡΙΖΑ και του ΚΚΕ αλλά και άλλων μικρότερων κομμάτων, δηλώνουν με βάση την ψήφο τους στις τελευταίες εκλογές ότι διάκεινται θετικά στις αλλαγές που ανέφερα.

Δεύτερος άξονας.. ίσως και ο πιο αμφιλεγόμενος..

Αφορά το νέο μοντέλο διοίκησης στα Πανεπιστήμια.

Σήμερα στο πανεπιστήμιο, κυρίαρχο είναι ένα πρόσωπο, ο πρύτανης. Από το ένα πρόσωπο πάμε σε ένα πιο συλλογικό μοντέλο, σε ένα 11μελές συμβούλιο διοίκησης με εσωτερικά συστήματα ελέγχου, με πολλαπλά φίλτρα, φίλτρα συλλογικότητας, φίλτρα λογοδοσίας, φίλτρα εξωστρέφειας, με δικλείδες αξιοκρατίας και

πλουραλισμού, με όρια στην εκπροσώπηση ανά σχολή, με ευθυγράμμιση με καλές διεθνείς πρακτικές.

Σήμερα δεν υπάρχει κανένα στοιχείο εξωστρέφειας στη

διοίκηση. Δεν υπάρχει κάποιος εξωτερικός του πανεπιστημίου που να συμμετέχει στη διοίκηση. Από αυτό το μοντέλο πάμε σε ένα μοντέλο που ενσωματώνει την εξωστρέφεια. Επιπλέον η εξωστρέφεια διασφαλίζεται με τη συμμετοχή στο συμβούλιο διοίκησης και εξωτερικών μελών. Ποιοι μπορεί να είναι εξωτερικά μέλη; Μπορεί να είναι άτομα εκτός Ελλάδος από πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπως μπορεί να

είναι και εκτός πανεπιστημίου, άνθρωποι των επιστημών, της τέχνης,

διακεκριμένοι πολίτες της κοινωνίας. Κατά συνέπεια, από την μηδενική εξωστρέφεια στη διοίκηση, πάμε σε ένα σύστημα το οποίο ενσωματώνει πολλαπλά στοιχεία εξωστρέφειας.

Επίσης ο πρύτανης δεν θα έχει καμία εξάρτηση από την εκλογική βάση. Γιατί; Γιατί για εμάς το πανεπιστήμιο δεν είναι όργανο εκπροσώπησης, είναι επιστημονικός φορέας! Και ο επικεφαλής αυτού του επιστημονικού φορέα πρέπει να μπορεί να λαμβάνει αποφάσεις ανεπηρέαστος.

Άλλωστε και στην πλειονότητα των πανεπιστημίων στην Ευρώπη, δεν υπάρχει καμία εκλογική διαδικασία για τον πρύτανη.

Εν συνεχεία ο τρίτος άξονας αφορά την προώθηση της σύνδεσης των ΑΕΙ με την κοινωνία και την αναβάθμιση του ρόλου των κέντρων επιμόρφωσης και δια βίου μάθησης, την αξιοποίηση ερευνητικών αποτελεσμάτων, τη διασύνδεση των φοιτητών με την αγορά εργασίας, την υποστήριξη για την ίδρυση νεοφυών επιχειρήσεων φοιτητών- start ups.

Εν ολίγοις τα Πανεπιστήμια έρχονται πιο κοντά στην κοινωνία και τις ανάγκες της ενώ ενισχύεται η διεθνοποίηση τους.

Τέλος, με τον τέταρτο άξονα θεσπίζεται η αυτοδίκαιη ακαδημαϊκή αναγνώριση των κοινών προγραμμάτων σπουδών από τον ΔΟΑΤΑΠ χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες, χωρίς γραφειοκρατία.

Απαιτείται προσαρμογή στο διεθνές  και ευρωπαϊκό περιβάλλον και η απλοποίηση των διαδικασιών αναγνώρισης πτυχίων της αλλοδαπής που

οδηγούν σε περαιτέρω προσέλκυση ερευνητών και καθηγητών είναι ένα σημαντικό εργαλείο και για το brain gain.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αισθάνομαι ιδιαίτερα περήφανος για το γεγονός ότι τα Πανεπιστήμια μας  γίνονται ακόμη πιο εξωστρεφή! Αισθάνομαι ιδιαίτερα περήφανος για τα εξαιρετικά μας Πανεπιστήμια τα οποία αναδεικνύονται επιτέλους και κατακτούν τη θέση που τους αξίζει στον διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη.

Και στο σημείο αυτό αναρωτιέμαι αν αιφνιδιάζουμε κάποιον σήμερα με το παρόν νομοσχέδιο;

Μας καθιστά το ν/σ έστω και στο ελάχιστο ανακόλουθους σε σχέση με τις προεκλογικές μας

δεσμεύσεις;; Το ακριβώς αντίθετο!!

Το παρόν ν/σ έρχεται να εφαρμόσει κατά γράμμα τις προεκλογικές εξαγγελίες της Νέας Δημοκρατίας σε σχέση με την συνολική αναβάθμιση στον τομέα της παιδείας.

Στόχος μας είναι να δώσουμε νέες δυνατότητες στα Πανεπιστήμια μας, να τα ενδυναμώσουμε ώστε να ξεπεράσουν τις παθογένειες του χθες, να ανταποκριθούν στις ανάγκες του σήμερα και να καινοτομήσουν στο μέλλον.

Σας ευχαριστώ.

Recent Posts