Ολομέλεια Νομοσχέδιο Υπουργείου Παιδείας Επαγγελματική Εκπαίδευση ΚΔΒΜ και άλλες διατάξεις

 In Ομιλίες

Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Θέλω να ευχαριστήσω καταρχάς την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας- την Υπουργό κ. Κεραμέως και τους Υφυπουργός κ. Ζαχαράκη και Διγαλάκη – που μου έδωσαν τη δυνατότητα στην Επιτροπή και σήμερα στην ολομέλεια της βουλής να παρουσιάσω αυτό το νομοσχέδιο.

Γιατί αυτό το νομοσχέδιο απευθύνεται στη μέση ελληνική οικογένεια.

Και από το βήμα αυτό θέλω να απευθυνθώ εκτός από τους συναδέλφους κυρίως στους γονιούς που αγωνιούν για το μέλλον των παιδιών τους.

Με αυτό το νομοσχέδιο που εισάγουμε σήμερα προς συζήτηση και προέκυψε μέσα από εκτενή διάλογο με κόμματα και κοινωνικούς φορείς, αναμορφώνουμε ολοκληρωτικά το πλαίσιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης, αυτό τον «φτωχό συγγενή» της παιδείας στη χώρα μας όπως είναι σήμερα δυστυχώς, και επίσης βελτιώνουμε ριζικά τις δομές τις δια βίου μάθησης.

Πολλοί, ευλόγως ίσως, θα αναρωτηθείτε: Μα τι σας έπιασε τώρα να αλλάξετε αυτόν τον τομέα ειδικά μέσα στην κρίση της πανδημίας;

Απαντώ: Ήταν βασική προεκλογική μας εξαγγελία να αναβαθμίσουμε την επαγγελματική εκπαίδευση.

Και ήταν εξαγγελία μας γιατί εκτός από εσάς τους γονείς, και εμείς εδώ στη βουλή και στην κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, έχουμε αντιληφθεί εγκαίρως ότι γύρω μας, στην Ευρώπη αλλά και στον κόσμο συνολικά, εκτός από το μεγάλο πρόβλημα της πανδημίας, συντελείται μία διαρκής επανάσταση τα τελευταία χρόνια, η 4η βιομηχανική επανάσταση όπως έχει αποκληθεί.

Και είναι ζωτικής σημασίας για την Ελλάδα να την ακολουθήσει.

Η επανάσταση αυτή φέρνει αλλαγές με ιλιγγιώδη ταχύτητα στην οργάνωση της εκπαίδευσης και της εργασίας, με νέα επαγγέλματα και ειδικότητες, στα χωράφια, στα εργοστάσια και στις υπηρεσίες, μερικές  εν πολλοίς ακόμα και σε εμάς στη χώρα μας.

Συνέπεια αυτή της αλλαγής είναι η επείγουσα ανάγκη να αλλάξουν άμεσα οι δομές εκπαίδευσης.

Και πρέπει να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να ακολουθήσουν αυτές τις εξελίξεις, ώστε στο μέλλον να τα καταφέρουν να βρουν και αυτό το επάγγελμα που ταιριάζει στα ενδιαφέροντα και στις κλίσεις τους. Μόνο έτσι θα μπορέσουν να σταθούν αξιοπρεπώς στην κοινωνία που αλλάζει.

Τις προηγούμενες δεκαετίες, ή αν προτιμάτε τις πρώτες της μεταπολίτευσης, όλα τα κόμματα και οι κοινωνικοί φορείς υποστήριζαν ότι θα μπορούσε να επιτευχθεί μέσω Πανεπιστημίου.

Για όλους μας τις προηγούμενες δεκαετίες ήταν αν όχι το αποκλειστικό, το βασικό όχημα κοινωνικής ανόδου για τα παιδιά της ελληνικής οικογένειας!

Τις δύο τελευταίες δεκαετίες όμως αυτό το μοντέλο έδειξε τα όριά του όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και στην Ευρώπη και στον κόσμο.

Η αποφοίτηση από ένα πανεπιστήμιο  σήμερα δεν οδηγεί στην εργασία, αντιθέτως οδηγεί σε ανεργία και αναζήτηση άλλης ειδικότητας ή ακόμα χειρότερα στη μετανάστευση στο εξωτερικό και στο περίφημο brain drain.

Και την ίδια στιγμή υπάρχει στην Ελλάδα σε όλες τις έρευνες που έχουν δει στο φως τεράστια ζήτηση σε ειδικότητες που δεν χρειάζεται να είναι απόφοιτου ανώτατου εκπαιδευτικού ιδρύματος!!!

Όλοι γνωρίζουμε οικογένειες που σπούδασαν παιδιά και που τώρα αναζητούν ή βρήκαν δουλειά στο εξωτερικό ως δικηγόροι, ιατροί, μηχανικοί, και άλλες ειδικότητες γιατί στην Ελλάδα υπάρχει κορεσμός.

Ας μιλήσω για το επάγγελμά μου τον δικηγόρο, είναι ζήτημα οι μισοί από τους πάνω από 25.000 που υπάρχουν στην Ελλάδα εν ενεργεία να ασκούν πραγματικά το επάγγελμά τους.

Αυτή ακριβώς την προβληματική κατάσταση θέλουμε να αλλάξουμε με αυτό το νομοσχέδιο.

Να πούμε δηλαδή στα παιδιά μας ότι σήμερα η επαγγελματική αποκατάσταση δεν φέρνει μόνο το Γενικό Λύκειο και το Πανεπιστήμιο αλλά και η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Η αγορά εργασίας στη χώρα μας θέλει και έχει χώρο για επαγγέλματα νέα!

Είχαν δοκιμάσει όλοι οι μεγάλοι ανακαινιστές της εκπαίδευσης στη χώρα μας να κάνουν αντίστοιχες αλλαγές. Ο Καποδίστριας με τα χειροτεχνία το 1828, ο Βενιζέλος με τη μεταρρύθμιση του 1929, ο Παπανούτσος το 1964, στη Μεταπολίτευση, ο Κωνσταντίνος Καραμανλής και στη συνέχεια οι κυβερνήσεις και του ΠΑΣΟΚ.

Σήμερα όμως πρέπει να κάνουμε ένα ακόμα πιο μεγάλο βήμα. Και η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη το τολμά μετά από ευρύ διάλογο με τους κοινωνικούς φορείς και ακολουθώντας όλες τις διαδικασίες τις καλής νομοθέτησης.

Δεν πρωτοπορούμε από μία άποψη.

Οι περισσότερες χώρες της Ευρώπης αυτό κάνουν και τα έχουν καταφέρει. Ίσως το πιο επιτυχημένο μοντέλο χώρας είναι αυτό της Γερμανίας το γνωστό dual system που συνδυάζει και γενική παιδεία αλλά και πρακτική άσκηση. Μέσω αυτού μειώθηκε σε τεράστιο βαθμό η ανεργία αλλά και δόθηκε μία τεράστια ώθηση στην οικονομία της χώρα τους.

Εμείς στη χώρα μας δυστυχώς έχουμε μείνει πίσω σε αυτόν τον τομέα και τρέχουμε να προλάβουμε.

Γιατί μόνο αν προλάβουμε τις εξελίξεις αυτές θα πετύχουμε την πολυπόθητη ανάπτυξη για τη χώρα μας αλλά και την προσωπική επιτυχία των παιδιών μας.

Και πώς αλλάζουμε το τοπίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης ή της μέσης τεχνικής εκπαίδευσης και της δια βίου μάθησης;

Εισάγουμε καινοτομίες.

Η πρώτη έχει να κάνει με  τον ενιαίο στρατηγικό σχεδιασμό και διακριτά επίπεδα προσόντων.

Καθιερώνουμε δηλαδή εθνικό σύστημα επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων κατά αντιστοιχία με το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων που ήταν μια εκκρεμότητα της χώρας μας από το 2011.

Και ένας ενιαίος σχεδιασμός, ο οποίος θα διατρέχεται από όλες αυτές τις βασικές αρχές, όπως με την καλύτερη σύνδεση με την οικονομία της χώρας.

Δεύτερη καινοτομία αποτελεί η ουσιαστική συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων στο σχεδιασμό της επαγγελματικής εκπαίδευσης, κατάρτισης και δια βίου μάθησης και σε κεντρικό και σε περιφερειακό επίπεδο με την θεσμοθέτηση σχετικού Συμβουλίου με συμμετοχή ακόμα και εκπροσώπου των ΑμεΑ.

Τι θα κάνουν αυτά τα συμβούλια; Θα ανιχνεύουν, θα βοηθούν στην ανίχνευση των συγκεκριμένων αναγκών της αγοράς εργασίας και σε εθνικό επίπεδο και σε τοπικό επίπεδο και στη βάση αυτών των συγκεκριμένων αναγκών θα καθορίζεται εν συνεχεία τι μαθήματα θα διδάσκονται στις δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης, ποιες ειδικότητες θα προσφέρονται. Όχι όπως στο παρελθόν που αυτές οι ειδικότητες καθορίζονταν άναρχα και γι’ αυτό ήταν ξεπερασμένες μερικές από αυτές!

Η ίδρυση επίσης πρότυπων επαγγελματικών λυκείων είναι μια καινοτομία που είχαμε επίσης υποσχεθεί στο προεκλογικό μας πρόγραμμα. Επίσης και καινοτομία είναι η δυνατότητα που δίνεται στα ΙΕΚ για να ιδρύσουν πειραματικά και θεματικά ΙΕΚ και ο ΟΑΕΔ.

Το επίπεδο 3 μετά το γυμνάσιο είναι επίσης μια σημαντική καινοτομία,  που όλες οι χώρες το έχουν. Έγινε πολύ συζήτηση στην επιτροπή για τη θεσμοθέτηση αυτού το επιπέδου αλλά πιστέψτε με και το αποδείξαμε με στοιχεία: Η συντριπτική πλειοψηφία όλων των χωρών της Ε.Ε έχουν μεταγυμνασιακό επίπεδο εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Και δεν μένουμε μόνο στη θεσμοθέτηση αυτών των επιπέδων Προσόντων αλλά κυρίως δίνουμε τη δυνατότητα της λεγόμενης διαπερατότητας, ώστε οι μαθητές, οι μαθήτριες, οι σπουδαστές, οι σπουδάστριες, να έχουν πρόσβαση σε οποιαδήποτε βαθμίδα της εκπαίδευσης και στην επαγγελματική!

Αλλάζουμε επίσης και βάζουμε προϋποθέσεις στη λειτουργία των κέντρων δια βίου μάθησης (ΚΔΒΜ).

Μιλάμε για περίπου 1500, τα πρώην ΚΕΚ και τα δια βίου μάθησης, εκ των οποίων τα 1.250 δεν έχουν άδεια εκπαιδευτηρίου, δεν έχουν πρόσβαση για άτομα με αναπηρία. Μιλάμε για βασικές προϋποθέσεις που τίθενται και πρέπει να εκπληρωθούν.

Ακόμα και για την ανάγκη ενίσχυση του εξοπλισμού προνοούμε γιατί μέσα στις προτάσεις του Ταμείου Ανάκαμψης της ΕΕ που εγκρίθηκε οριστικά πριν από λίγες ημέρες, υπάρχει συγκεκριμένη πρόταση 120 εκατομμυρίων ευρώ που έχουμε καταθέσει, για την ουσιαστική ενίσχυση εργαστηριακών κέντρων, όλων των δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Ίσως αναρωτιέστε γιατί μέχρι τώρα δεν έχω κάνει αναφορά στην αξιωματική αντιπολίτευση η δεν έχω αρχίσει να συγκρούομαι μαζί της.

Δύο είναι οι λόγοι: ειλικρινά πιστεύω ότι το νομοσχέδιο δεν προσφέρεται για συγκρούσεις. Είναι τόσο κρίσιμο να αντιληφθούμε το μέγεθος της προσπάθειας που πρέπει να κάνουμε συνολικά ως χώρα ώστε να προφτάσουμε τις εξελίξεις διεθνώς που δεν έχουμε πολυτέλεια να τσακωνόμαστε μεταξύ μας.

Δεν ακολούθησε αυτή την τακτική και λυπάμαι ο ΣΥΡΙΖΑ. Προσπάθησε να δημιουργήσει ένταση με το ζόρι σε θέματα που όχι μόνο δεν έχει δίκιο αλλά εκτίθεται όπως θα αποδείξω πιο κάτω με το ελληνογερμανικό Ινστιτούτο που κυρώνεται σήμερα.

Ο δεύτερος λόγος που δε ασχολούμαι εκτενώς με την αντιπολίτευση έχει να κάνει και το λέω με λύπη μου, με την απουσία ουσιαστικού προγραμματικού λόγου έστω αντιπολιτευτικού όχι μόνο από τον ΣΫΡΙΖΑ αλλά συνολικά από την αντιπολίτευση.

Έφθασε μάλιστα ο εκπρόσωπος του ΚΚΕ να μας ψέξει γιατί νομοθετούμε στην πανδημία! Δηλαδή, δεν πρέπει να λειτουργεί το Κοινοβούλιο όσο καιρό θα έχουμε κρίση υγειονομική;

Η δε αξιωματική αντιπολίτευση ασχολήθηκε κυρίως με καταγγελίες για τον επάρατο νεοφιλελευθερισμό και την υπαγωγή όλων των αλλαγών στη δήθεν αξίωση των βιομηχάνων και εν γένει των εργοδοτών για αλλαγές!

Είναι μία τόσο φτωχή πολιτική ανάλυση αλλά επιπλέον αδικεί όλες αυτές τις δομές που έχουν φτιαχτεί ή πρόκειται να φτιαχτούν.

Γιατί αναρωτιέμαι, το είπα και στην Επιτροπή: Ακολουθούν τα συμφέροντα των εργοδοτών στην περιοχή των Καλαβρύτων ο δήμαρχος και τα στελέχη του τοπικού συνεταιρισμού που έχουν συμφωνήσει στη δημιουργία Σχολή Γάλακτος για να σπουδάζουν οι νέοι και οι νέες της περιοχής καλύτερα ώστε να φτιάχνουν ακόμα καλύτερα τα τοπικά τους προϊόντα που είναι ΠΟΠ, το γάλα, το τυρί το γιαούρτι;

Η αν το ίδιο κάνει αύριο ο συνεταιρισμός στο Αίγιο που παράγει και εξάγει αυτό το πολύτιμο προϊόν της μαύρης κορινθιακής σταφίδας θα είναι επειδή ακολούθησε τις προσταγές των «αιμοδιψών εργοδοτών»;

Η αν η δομή του ΙΕΚ στην Πάτρα ιδρύσει ξενόγλωσσο τμήμα που έχουμε εξαιρετικής ποιότητας ανθρώπινο δυναμικό θα γίνει κατά προσταγή των εργοδοτών;

Ας είμαστε λίγο σοβαροί και ας μιλήσουμε με επιχειρήματα συνάδελφοι της αντιπολίτευσης.

Ή το θέμα της μαθητείας που καταγγέλλεται η εργασία μαθητών ενώ έχει θεσμοθετηθεί εδώ και χρόνια και μάλιστα επί ΣΥΡΙΖΑ συνεχίστηκε και σήμερα εμείς ερχόμαστε να την ενισχύσουμε!

Εισάγουμε κι άλλες αλλαγές, ενδεικτικά αναφέρω το πρόγραμμα κολύμβησης, την ελληνομάθεια αλλά και με τροπολογίες που κατατέθηκαν στην Επιτροπή για τον ΕΟΠΠΕΠ που αναβαθμίζουμε τη λειτουργία του και για το Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας.

Κάνουμε συνολικά εκείνες τις αλλαγές που είναι απαραίτητες για μία ολιστική αλλαγή στη μέση τεχνική εκπαίδευση ώστε να γίνει ελκυστική για τους νέους και τις νέες μας.

Τελευταίο σημείο που θα ήθελα να σχολιάσω είναι η συζήτηση για την κύρωση του περίφημου Ινστιτούτου Ελληνογερμανικής Νεολαίας.

Ακούσαμε την αξιωματική αντιπολίτευση και τον συνάδελφο, τον συμπολίτη, μου τον κύριο Μάρκου στην Επιτροπή, ο οποίος, αν κατάλαβα καλά ζήτησε την απόσυρση της συγκεκριμένης συμφωνίας.

Είναι μία συμφωνία που όμως όχι μόνο έφτιαξε και συνομολόγησε το 2017 ο ΣΥΡΙΖΑ αλλά την κύρωσε λίγες ημέρες πριν φύγει από την εξουσία τον Ιούλιο του 2019!

Και σήμερα στη Βουλή έρχονται να μας πουν τι;

Ότι διαφωνούν με αυτό που συνυπέγραψαν;

Είναι αυτή η επίσημη θέση του κόμματος της Αξιωματικής Αντιπολίτευσης; Γιατί μου φαίνεται ότι η άποψη που άκουσα του να πάμε τη συμφωνία σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Εξωτερικών είναι ένα πρόσχημα για να λαϊκίσουμε σε ένα ευαίσθητο θέμα των γερμανικών αποζημιώσεων που είναι ξεχωριστό και έχει άλλωστε από όλα τα κόμματα υπογραφεί κοινή θέση!

Θα πρέπει επί της ουσίας να μας εξηγήσουν οι συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ γιατί τότε υπεγράφη, τρεις μέρες πριν τελειώσει η κυβέρνησή τους, αυτή η συγκεκριμένη σύμβαση και σήμερα  έρχονται και μας λένε άλλα;

Συνοψίζοντας: παρά τις δυσκολίες λόγω της πανδημίας, η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας του Κυριάκου Μητσοτάκη κάνει εκείνες τις αλλαγές που χρειάζονται προς όφελος όλων των πολιτών.

Στο συγκεκριμένο προς όφελος, μαθητών, σπουδαστών και των καθηγητών τους.

Θα τα καταφέρουμε να οδηγήσουμε τη χώρα σε βιώσιμη ανάπτυξη και ευημερία.

Σας ευχαριστώ.

Recent Posts