Ρουσφέτια και κρατικίστικη λογική χαρακτηρίζει στο πλήθος του το Πολυνομοσχέδιο του Υγείας

 In Ομιλίες

«Κρατισμός, πελατειακές λογικές, προσλήψεις χωρίς ΑΣΕΠ» χαρακτηρίζουν το νομοσχέδιο που έφερε η κυβέρνηση επισήμανε ο Ιάσονας Φωτήλας, βουλευτής Αχαΐας και Αναπληρωτής Τομεάρχης της ΝΔ, κατά την ομιλία του ως εισηγητής στην Ολομέλεια της Βουλής στο Πολυνομοσχέδιο της Υγείας.

Ο κ. Φωτήλας τόνισε ότι η κυβέρνηση έφερε ένα απίστευτα μεγάλης έκτασης νομοσχέδιο, εκατόν σαράντα επτά άρθρα, σχεδόν 700 σελίδες και πάρα πολλές τροπολογίες – δείγμα της κακής πρακτικής νομοθέτησης που πάντα εφαρμόζει. Στο πρώτο μέρος που αφορά στο πλαίσιο λειτουργίας των ιδιωτικών κλινικών – που πράγματι έπρεπε να ρυθμιστεί – από τη μια αυστηροποιείται το νομικό πλαίσιο και μάλιστα χωρίς λογική και από την άλλη ακολουθήθηκε μια λογική copy – paste Προεδρικών Διαταγμάτων πριν από 30 χρόνια. Στο δεύτερο μέρος από τη μια αφορά στην κατάργηση του ΚΕΕΛΠΝΟ και τη δημιουργία του ΝΠΔΔ ΕΟΔΥ – αν και η ευρωπαϊκή εμπειρία προκρίνει τη λειτουργία τέτοιων οργανισμών ως ΝΠΙΔ – και από την άλλη στη δημιουργία του ΝΠΙΔ ΕΙΝΕ – όπου η ΝΔ έχει δεσμευτεί για την ανάπτυξη Ινστιτούτων και για τα νεοπλάσματα και για όλα τα μεγάλα νοσήματα εθνικής σημασίας. Στο υπόλοιπο μέρος του νομοσχεδίου υπάρχει μια πανσπερμία διατάξεων που είναι απαράδεκτο να έρχονται όλες μαζί χωρίς καμιά λογική με τόσο λίγο χρόνο διαβούλευσης: Νέες διευθύνσεις και τμήματα στο Υπουργείο Υγείας – δηλαδή δημιουργία δομών γραφειοκρατικών και δυσκίνητων – με ρουσφετολογικές θέσεις για τους προϊσταμένους. Ακόμη και το θετικό άρθρο για τους χώρους εποπτευόμενης χρήσης είναι με τέτοιο τρόπο γραμμένο που περισσότερα προβλήματα θα δημιουργήσει παρά θα λύσει – προκαλεί απορία εάν η κυβέρνηση θέλει απλώς να πει ότι το νομοθέτησε, χωρίς να ενδιαφέρεται εάν θα λειτουργήσει. Στις διατάξεις για τους ατμιστές, το Υπουργείο Υγείας δεν ακολούθησε τη διαδικασία που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιβάλει. Επίσης, επιθυμία του Υπουργείου Υγείας αποτελεί και να δώσει «αμνηστία» στον πρώην διοικητή του ΕΚΑΒ ο οποίος την ώρα που γινόταν η τραγωδία στο Μάτι έκανε διακοπές. Τέλος, υπάρχουν διατάξεις που αφορούν στα φάρμακα και στους φαρμακοποιούς που είναι προβληματικές και δυσχεραίνουν την απρόσκοπτη παροχή των φαρμάκων στους πολίτες. Όσο για τις τροπολογίες: Η κυβέρνηση έφερε τροπολογία που θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών των φαρμάκων που θα οδηγήσει σε επιβάρυνση στην τσέπη των ασθενών. Αποδέχεται τροπολογίες που «κλείνει το μάτι» σε συγκεκριμένους συμπολίτες μας – είτε εισάγοντας περιοχές στις άγονες είτε δίνοντας το ανθυγιεινό επίδομα – ενώ θα έπρεπε τα θέματα αυτά να τα αντιμετωπίσει συνολικά ώστε να μην αδικείται κανείς – τόσο ανεύθυνα νομοθετεί. Για όλους αυτούς τους λόγους ο κ. Φωτήλας καταψήφισε επί της αρχής το νομοσχέδιο, ψηφίζοντας θετικά στα άρθρα που θεωρήθηκαν ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.

Μπορείτε να δείτε τα βίντεο των ομιλιών:

Ακολουθούν τα πλήρη κείμενα των ομιλιών:

ΠΡΩΤΟΛΟΓΙΑ

Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Είναι ηλίου φαεινότερο – και παρά τις απεγνωσμένες προσπάθειες που κάνει η κυβέρνηση να πείσει περί του αντιθέτου – τα πράγματα στην υγεία δεν πάνε καλά. Και δεν πάνε καλά, γιατί η κυβέρνηση είναι δέσμια των αντιλήψεων που μας οδήγησαν στην κρίση, δηλαδή κρατισμός, πελατειακές λογικές, προσλήψεις χωρίς ΑΣΕΠ και πάνω απ’ όλα μοναδική έννοια – εμμονή θα έλεγα – η σπίλωση των πολιτικών αντιπάλων. Δεν ασχολούνται με τίποτα άλλο. Μόνο αυτό τους ενδιαφέρει.

Τα αποτελέσματα είναι δραματικά για τους πολίτες και ειδικά αυτούς που έχουν ανάγκη από άμεση νοσηλεία. Στην καθημερινότητα δεν αντιμετωπίστηκαν επαρκώς οι επιδημίες, για παράδειγμα όπως η πρόσφατη της γρίπης, αλλά και νόσοι, όπως της ιλαράς αλλά και των λοιμώξεων από τα κουνούπια.

Επιπλέον, η κρατικίστικης λογικής εγκαθίδρυση αυτών των Τοπικών Μονάδων Υγείας, που εισηγήθηκε η κυβέρνηση το 2017, οδηγήθηκε σε παταγώδη αποτυχία. Σήμερα περίπου οι μισές λειτουργούν και αυτές δεν αντιμετωπίζουν βασικά προβλήματα των πολιτών. Για αυτόν τον λόγο και οι ασθενείς καταφεύγουν όλοι στα νοσοκομεία, τα οποία βρίσκονται στα όρια της λειτουργίας τους, με τους ιατρούς και τους νοσηλευτές να καταβάλλουν πραγματικά υπεράνθρωπες προσπάθειες για να κάνουν τα αυτονόητα.

Επιπλέον, η πελατειακή λογική είναι παντού, στην απευθείας ανάθεση σε εταιρείες security στο ΚΕΕΛΠΝΟ, στις διαδικασίες πρόσληψης προσωπικού στο Πρόγραμμα PHILOS χωρίς επί της ουσίας ΑΣΕΠ και τόσες άλλες. Και βέβαια ακόμα και σήμερα, που υπάρχει ανάγκη για στοχευμένες προσλήψεις στα νοσοκομεία, δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες ενέργειες.

Θυμάμαι πριν τέσσερα χρόνια τον Πρωθυπουργό να διαβεβαιώνει στο Υπουργείο Υγείας για τις προσλήψεις. Όμως, προτεραιότητα είχαν τα δικά σας παιδιά και οι χιλιάδες μετακλητοί που προσλάβατε και όχι τα προβλήματα του κόσμου.

Χθες πάλι επαναλάβατε για νέες διακηρύξεις, για προσλήψεις δέκα χιλιάδων ιατρικού και νοσηλευτικού προσωπικού την επόμενη τετραετία. Τέσσερα χρόνια τους είχατε ξεχάσει και έρχεστε τώρα, παραμονή των εκλογών, πάλι να τάξετε διορισμούς. Είστε η επιτομή του παλιού στην πολιτική ζωή αυτού του τόπου και σας έχουν καταλάβει όλοι.

Επί τη ευκαιρία θα ήθελα από αυτό το Βήμα να συγχαρώ τη νέα ηγεσία του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου που οι ιατροί της έδωσαν μεγάλη νίκη στις εκλογές υπερψηφίζοντας τις φιλελεύθερες και μεταρρυθμιστικές δυνάμεις. Γιατί όπου στήνονται κάλπες στον χώρο της υγείας, είτε στους ιατρούς είτε στους νοσηλευτές είτε στο ΕΚΑB είτε ακόμα και στην κάλπη του Υπουργείου Υγείας, η συντριβή των δυνάμεων του ΣΥΡΙΖΑ είναι γεγονός.

Γιατί όσοι εργάζονται στον τομέα της υγείας γνωρίζουν πολύ καλά τις συνέπειες της πολιτικής σας και δείχνουν το δρόμο για τη μεγάλη πολιτική νίκη που έρχεται στις εκλογές του Μαΐου στους δήμους, τις περιφέρειες και ελπίζουμε και στην κάλπη των εθνικών εκλογών.

Γιατί όσοι εργάζονται στον χώρο της υγείας αγκάλιασαν και αγκαλιάζουν το πρόγραμμα της Νέας Δημοκρατίας για την αναβάθμιση στην υγεία, που παρουσιάσαμε πριν από λίγες ημέρες μετά από πολύχρονη διαβούλευση και πραγματικά διαβούλευση με όλους τους αρμόδιους φορείς.

Τώρα η κυβέρνηση – για να έρθω και στο προκείμενο νομοσχέδιο – έφερε αυτό το απίστευτα μεγάλης έκτασης νομοσχέδιο, εκατόν σαράντα επτά άρθρα, εκατοντάδες σελίδες, περίπου επτακόσιες. Είναι μια κακή πρακτική νομοθέτησης, όπου δεν πρόλαβαν καν να τοποθετηθούν οι εκπρόσωποι των φορέων. Και φάνηκε και στην Επιτροπή ότι η κυβέρνηση παραμένει δέσμια των ιδεοληψιών της, κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με το τμήμα του νομοσχεδίου που σχετίζεται με τον Οργανισμό που αντικαθιστά το ΚΕΕΛΠΝΟ, τον ΕΟΔΥ στα άρθρα 48 έως 63.

Εμείς ως Νέα Δημοκρατία αποδείξαμε με συγκεκριμένα στοιχεία ότι η ευρωπαϊκή εμπειρία προκρίνει τη λειτουργία οργανισμών για τη δημόσια υγεία ως νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και το κάνουν, όχι από εμμονή, αλλά γιατί έχουν καλύτερη ευελιξία σε έκτακτες περιστάσεις που απαιτούνται, όπως στις επιδημίες, τις ιώσεις, τις φυσικές καταστροφές. Δεν επιθυμούν νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου που δημιουργούν περισσότερα προβλήματα γραφειοκρατίας και μη αποτελεσματικής λειτουργίας. Κι αυτό δεν το επισημάναμε μόνο εμείς, αλλά ακόμη και δικοί σας διακεκριμένοι συνεργάτες, όπως ο κ. Παναγιωτόπουλος, πολύτιμος συνεργάτης του κυρίου Ξανθού είπε ακριβώς τα ίδια.

Καταθέτω στα Πρακτικά την τοποθέτηση του επιστήμονα, του διακεκριμένου συνεργάτη σας, δηλαδή, πως «η δημιουργία νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου -αυτοτελή τον διαβάζω – περισσότερα προβλήματα θα δημιουργήσει, παρά θα λύσει στην προάσπιση της δημόσιας υγείας των πολιτών που είναι και το ζητούμενο».

Κανείς δεν λέει ότι το ΚΕΕΛΠΝΟ δεν είχε προβλήματα. Ήταν προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπιστούν, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι στη θέση του πρέπει να φτιάξουμε έναν ακόμα περισσότερο δυσκίνητο και γραφειοκρατικό Οργανισμό ως νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου που ούτε τους εργαζόμενους του Οργανισμού εξασφαλίζει, όπως το καταλαβαίνουν πλέον και οι ίδιοι. Σας επισημαίνουμε ότι σας ζητήσαμε – και σας ζητάμε ακόμα – να μας φέρετε την Έκθεση της Νομοπαρασκευαστικής Επιτροπής της Βουλής για το θέμα, που ακόμα να μας την παραδώσετε, για να δούμε τι λέει για το κρίσιμο θέμα της νομικής μορφής του Οργανισμού.

Και ενδεικτικό, κύριε Υπουργέ, της κομματικής σας λογικής είναι ότι οι αποφάσεις του Δ.Σ. θα περνούν πρώτα από την έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας του Υπουργείου, δηλαδή πάλι ασφυκτικός έλεγχος και γραφειοκρατικές διαδικασίες και υπονόμευση κάθε αυτονομίας του νέου Οργανισμού.

Τέλος, υπάρχει και θέμα με τη διάταξη του άρθρου 54 για τις έκτακτες περιπτώσεις ανάθεσης συμβάσεων που η Ενιαία Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων είναι αρνητική ως προς τη σύντμηση της προβλεπόμενης στο άρθρο 2, παράγραφος 2, περίπτωση γ΄, υποπερίπτωση δδ΄ προθεσμίας της διάταξης.

Τώρα στο πρώτο μέρος του νομοσχεδίου, στα άρθρα 1 έως 47: Οι ρυθμίσεις αφορούν στο πλαίσιο λειτουργίας των ιδιωτικών κλινικών. Πράγματι είναι ένα τοπίο το οποίο έπρεπε να ρυθμιστεί. Όμως, και εκεί ανεξήγητα προβαίνετε σε μια αυστηροποίηση του πλαισίου στο οποίο κάποιος μπορεί να έχει άδεια λειτουργίας κλινικής και μάλιστα η αυστηροποίηση είναι χωρίς καμία λογική.

Μας είπατε ότι θα φέρετε κάποιες αλλαγές και ακόμη περιμένουμε να τις δούμε. Δηλαδή, λέμε για παράδειγμα ότι ένας άνθρωπος ο οποίος έχει καταδικαστεί σε ένα πλημμέλημα, πρωτόδικα κιόλας, και του έχει επιβληθεί ένας χρόνος φυλάκισης, δεν έχει δικαίωμα να έχει άδεια. Ένας χρόνος φυλάκισης μπορεί να επιβληθεί ακόμη και σε κάποιον που μετείχε σε ένα τροχαίο ή δεν ακολούθησε κάποια πολεοδομική διάταξη. Δηλαδή, είναι παράλογο, αντί να συσχετίζετε τον αποκλεισμό με το συγκεκριμένο είδος, το αντικείμενο του εγκλήματος, το συσχετίζετε με το όριο της ποινής. Δεν υπάρχει λογική καμία.

Δεν είδαμε καμία αλλαγή στο άρθρο 8 που αυστηροποιείτε τα κριτήρια για τη λειτουργία των ιδιωτικών κλινικών. Εμείς επιμένουμε: Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε κλείσιμο περίπου το ένα τρίτο από τις ιδιωτικές κλινικές που λειτουργούν, με οδυνηρές συνέπειες για περίπου χίλιους πεντακόσιους εργαζόμενους σ’ αυτές. Αποτελεί, βέβαια, και αντικίνητρο για επενδύσεις. Τι σας λέω, βέβαια, τώρα;

Επίσης, έχουμε ένσταση με τη ρύθμιση του άρθρου 13, παράγραφος 3, που προβλέπει πως οι εργαζόμενοι και οι υποκειμενικά υπεύθυνοι ιατροί αλλά και οι εφημερεύοντες ιατροί παρέχουν υποχρεωτικά τις υπηρεσίες τους με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας, δηλαδή οκτάωρο. Θα κάνει το οκτάωρό του και αν τον θέλει μετά πώς θα έρθει; Θα έρθει παράνομα μετά μέσα στην κλινική για να κάνει τη δουλειά του; Διότι αυτόν μπορεί να τον φωνάζουν στις δώδεκα, στη μία, στις δυο, γιατί είναι ιατρός, δεν είναι δημόσιος υπάλληλος.

Όσον αφορά στη διάταξη του άρθρου 21, πρόκειται για μια εργαλειοποίηση μιας υφιστάμενης ρύθμισης της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ που δεν βάζει ενιαίους κανόνες και δεν διασφαλίζει την ισότητα ανάμεσα σε όλους τους εμπλεκόμενους.

Τέλος, δείγμα της προχειρότητας με την οποία φτιάξατε αυτό το νομοσχέδιο είναι αυτό που αναφέρεται στο Παράρτημα, ότι πρέπει να υπάρχουν στις ιδιωτικές κλινικές τα συγκεκριμένα μηχανήματα. Τα νέα μηχανήματα που βάζετε τα έχετε κάνει copy paste – κόπι πάστε, για να με καταλάβει και ο κ. Πολάκης – από τα προεδρικά διατάγματα προ εικοσαετίας και προ τριακονταετίας. Είναι μηχανήματα τα οποία αναφέρονται και τα οποία δεν υπάρχουν πια, διότι έχουν αντικατασταθεί από πιο εξελιγμένα, διότι για τρία μηχανήματα από εκείνα που βάζετε, τώρα πλέον βγαίνουν σε ένα μηχάνημα. Τίποτα, τα αντιγράψαμε, απλά να πούμε ότι κάτι κάναμε.

Τώρα στο μέρος που αφορά στο Εθνικό Ινστιτούτο Νεοπλασιών, άρθρα 63 έως 80: Εδώ – ω, του θαύματος! – φτιάχνετε ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Πάλι καλά που δεν φτιάχνετε άλλο ένα νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου. Και με αφορμή τη δημιουργία του να πω, όσο κι αν εσείς προσπαθείτε να πείσετε για το αντίθετο, ότι υπήρχε και λειτούργησε ως Διεύθυνση του ΚΕΕΛΠΝΟ, και μάλιστα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, εσείς το απαξιώσατε και τώρα φτιάχνετε ένα νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου. Το πρόβλημα είναι ότι σύμφωνα με πολλές διατάξεις του μειώνετε την αυτοτέλειά του, αφού πάμπολλες αποφάσεις του θα χρειάζονται την έγκριση του Υπουργού και όχι του Διοικητικού Συμβουλίου, όπως είναι και το σωστό. Όμως, κυρίως για το ΕΙΝΕ, όπως το λέτε το καινούργιο, δεν προβλέπεται ούτε συγκεκριμένη χρηματοδότηση ούτε στρατηγικό σχέδιο δράσης.

Σε κάθε περίπτωση εμάς είναι δέσμευση μας ως Νέα Δημοκρατία η ανάπτυξη του Ινστιτούτου για τα νεοπλάσματα, όπως και όλων των ινστιτούτων για τα μεγάλα νοσήματα εθνικής σημασίας που θα είναι από τις πρώτες παρεμβάσεις της κυβέρνησής μας στην πολιτική υγείας της χώρας.

Τώρα στο υπόλοιπο μέρος του νομοσχεδίου, από το άρθρο 81 και εφεξής. Υπάρχει μια πανσπερμία διατάξεων που κατ’ αρχάς, είναι απαράδεκτο να έρχονται όλες μαζί χωρίς καμία λογική με τόσο λίγο χρόνο διαβούλευσης.

Στα άρθρα 81 και 82, που σχετίζονται με τη δομή του Υπουργείου Υγείας, συνολικά δημιουργούνται νέες διευθύνσεις, νέα τμήματα που όλα συντείνουν στη λογική σας, δηλαδή στη δημιουργία δομών γραφειοκρατικών, δυσκίνητων που όλες, βέβαια, θα ελέγχονται από τον Υπουργό.

Εντυπωσιάζομαι με το άρθρο 11 της παραγράφου 2, του άρθρου 81. Εκεί λέτε πως φτιάχνετε αυτοτελές τμήμα προμηθειών που θα έχει μεταξύ άλλων και την εποπτεία των προμηθειών που γίνονται από νομικά πρόσωπα δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που υπάγονται στην εποπτεία του Υπουργείου Υγείας.

Συγγνώμη, μας δουλεύετε; Την Κεντρική Υπηρεσία Προμηθειών, την ΕΚΑΠΥ που έχει την ευθύνη των προμηθειών τι θα την κάνουμε; Κι άλλη δομή; Τι να πω;

Ακούστε τι προβλέπει άλλη διάταξη: Στην περίπτωση του Τμήματος Α’ Ιατρών, Οδοντιάτρων και Φαρμακοποιών της Διεύθυνσης Ιατρών, λοιπών Επιστημόνων και Επαγγελματιών Υγείας μπορεί να προΐσταται και άτομο ΠΕ Παιδαγωγικής. Το επαναλαμβάνω για να το ξανακούσουμε: Θα προΐσταται απόφοιτος Παιδαγωγικού σε Τμήμα Ιατρών και Οδοντιάτρων. Τα σχόλια είναι περιττά. Πείτε μας μόνο το ΑΔΤ, βάλτε μας και τη φωτογραφία, να ξέρουμε για ποιον πρόκειται.

Στο άρθρο 83, στα Μητρώα Ασθενών δεν εξηγήθηκε για ποιον λόγο η ΗΔΙΚΑ, ένας φορέας για την ηλεκτρονική διακυβέρνησης της κοινωνικής ασφάλισης μπορεί να διαχειρισθεί αποτελεσματικά τον ατομικό ηλεκτρονικό φάκελο υγείας του ασθενή, όταν αυτό μπορεί να γίνει πολύ πιο αποτελεσματικά από τον Οργανισμό που διαχειρίζεται τις δαπάνες υγείας, δηλαδή τον ίδιον τον ΕΟΠΥΥ.

Η μόνη εξήγηση είναι αυτή που θα φανταζόταν ένας καχύποπτος παρατηρητής, βλέποντας αυτήν την κυβέρνηση. Γιατί να μείνει σε έναν σχετικά ανεξάρτητο Οργανισμό μια λειτουργία που μπορεί να μεταφερθεί σε έναν πλήρως ελεγχόμενο από την κυβέρνηση φορέα; Αυτή η μεταφορά συνεπάγεται νέα επιβάρυνση σε χρήματα του προϋπολογισμού σε εποχές που μάλλον δεν περισσεύουν.

Τώρα σε σχέση με τους εποπτευόμενους χώρους χρήσης των ναρκωτικών να πούμε ότι εμείς έχουμε πει ότι στην αρχή οποιασδήποτε διάταξης προσβλέπει στη μείωση της βλάβης, τόσο των τοξικομανών, όσο και όλου του κοινωνικού συνόλου είμαστε υπέρ, είμαστε θετικοί.

Όμως, αυτό το οποίο σας είπαμε από την αρχή είναι ότι όλο αυτό πρέπει, αφενός να συνδυαστεί με άλλες δράσεις, γιατί η μείωση της βλάβης πρέπει να αφορά και την επανένταξη και την απεξάρτηση και τη μείωση της εγκληματικότητας, και αφετέρου σας επιστήσαμε την προσοχή για τα ζητήματα της νομιμότητας, διότι αυτό το οποίο φέρνετε δεν μπορεί να λειτουργήσει από μόνο του, χρειάζεται και άλλα πράγματα και γι’ αυτό και δεν λειτούργησε το 2013. Δεν ξέρω αν φέρνοντάς το σήμερα χωρίς να αλλάζετε τίποτα, κατά πόσο σας ενδιαφέρει πραγματικά η μείωση της βλάβης αυτών των ανθρώπων.

Ξαναρωτάω. Είναι ζητήματα τα οποία πρέπει να λυθούν, σε σχέση με την ποινική μεταχείριση αυτών των ανθρώπων και την αστυνομική δράση, όταν αυτοί οι άνθρωποι βρίσκονται αφενός εντός των κέντρων, αφετέρου βεβαίως, εκτός των κέντρων.

Και στις διατάξεις τώρα για το κάπνισμα, εδώ υπάρχει, κύριε Υπουργέ, πρόβλημα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, γιατί γνωρίζετε ότι οι διατάξεις που προτείνετε, επειδή ακριβώς τροποποιούν τεχνικούς κανόνες που αφορούν όλη την ευρωπαϊκή νομοθεσία των κρατών μελών, δεν μπορούν να γίνουν από ένα μόνο κράτος μέλος, αλλά απαιτούν διαβούλευση κατ’ ελάχιστον τρεις μήνες και μέγιστο δεκαοκτώ, προκειμένου να εξεταστεί η συμβατότητά τους.

Εσείς, με κάποιον περίεργο τρόπο, προσπαθήσατε να το περάσετε με τη διαδικασία του επείγοντος. Όμως, ήρθε η απόφαση που σας λέει ότι είναι παράνομη η νομοθέτηση πριν από τη λήξη της διαβούλευσης, στις 06.06.2019. Και σας καταθέτω τη σχετική ανακοίνωση της ευρωπαϊκής επιτροπής στα Πρακτικά, παρακαλώ.

Τι να πρωτοσχολιάσω για τη διαδικασία νομοθέτησης που ακολουθείτε; Δεν πήραμε απάντηση για το άρθρο 99, όπου δίνεται άδεια επικινδυνότητας διάρκειας πέντε ημερών για κάθε δίμηνο εργασίας σε χειριστές ακτινολογικών μηχανημάτων, αλλά όχι σε ιατρούς ούτε στους πυρηνικούς ούτε στους ακτινολόγους, εκτός αν το αλλάξατε. Μακάρι.

Επίσης, στο ίδιο άρθρο αναφέρεται «ραδιοφυσικούς». Διορθώστε το, σας το είπαμε. Οι άνθρωποι είναι ακτινοφυσικοί. Και αυτό «copy paste». Το 1974 τους έλεγαν ραδιοφυσικούς.

Είμαστε προφανώς αντίθετοι με την κάλυψη των νομικών εξόδων του διοικητή και του ΔΣ του ΕΚΑΒ, όπως προβλέπεται στο άρθρο 127, σε περίπτωση δίκης. Είναι προφανές ποιον αφορά. Αφορά στον πρώην διοικητή του ΕΚΑΒ, ο οποίος την ώρα που γινόταν η τραγωδία στο Μάτι έκανε διακοπές. Αλλά αυτό που εγώ κρατάω είναι ότι κόπτεστε για τη διοίκηση, το ΔΣ και τον διοικητή, αντί να φέρνετε διατάξεις που να κοιτάνε πώς θα μεριμνήσουν και για τους ίδιους εργαζόμενους. Πρώτη φορά Αριστερά!

Δύο λόγια για το θέμα των φαρμάκων και μερικών άλλων διατάξεων. Υπάρχουν διατάξεις που έχουν να κάνουν με τα φάρμακα και τους φαρμακοποιούς, οι οποίες είναι προβληματικές για την επιστημονική αυτονομία του κλάδου και δυσχεραίνουν την απρόσκοπτη παροχή των φαρμάκων στους πολίτες.

Σε σχέση, τέλος, με την αξιολόγηση της ιατρικής τεχνολογίας και τα φάρμακα, δεν πήραμε απαντήσεις, όπως ζητήσαμε στην επιτροπή, για συγκεκριμένες κατηγορίες φαρμάκων, όπως τα γενόσημα ή τα βιο-ομοειδή που πιθανόν να μην είναι απαραίτητο να περνούν από αξιολόγηση για να αποζημιώνονται. Αυτά τα φάρμακα, εξαιτίας ακριβώς της χαμηλότερης τιμής τους, έχουν τη δυναμική να προσφέρουν στους ασθενείς επιπλέον θεραπευτικές επιλογές και να συνεισφέρουν στη βιωσιμότητα του συστήματος υγείας. Η εξοικονόμηση αυτή μπορεί να αξιοποιηθεί για την κάλυψη επιπλέον καινοτόμων θεραπειών προς όφελος των ασθενών.

Κι επειδή πάλι ξανάρχεται το θέμα των ανασφάλιστων πολιτών, με διάταξη με την οποία εμείς συμφωνούμε και θα ξανακούσουμε τα περί δήθεν πρωτιάς του ΣΥΡΙΖΑ, έχω, λοιπόν, εδώ – σας το είπα και στην Επιτροπή – ένα άρθρο το οποίο το υπογράφει ο κ. Ξανθός. Εσείς, κύριε Υπουργέ. Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην «ΑΥΓΗ» όπου λέτε ότι η νοσηλεία των ανασφάλιστων, η οποία υπάρχει και τώρα γίνεται – το 2014 – δεν λύνει όλα τα προβλήματα, αλλά διασφαλίζει ότι τα φάρμακα και η νοσηλεία θα υπάρχει στους ανασφάλιστους. Αυτό το είπατε το 2014. Το καταθέτω για να ξέρουμε τι έλεγε ο καθένας σε κάθε περίοδο της ζωής του.

Λέγατε, λοιπόν, ότι έγινε η κάλυψη των ανασφαλίστων, αλλά δεν φτάνει.

Τώρα επί της αρχής, εμείς καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο. Θα ψηφίσουμε κάποια άρθρα τα οποία θεωρούμε σωστά. Να είστε καλά.

Ευχαριστώ.

ΔΕΥΤΕΡΟΛΟΓΙΑ

Ευχαριστώ κ. Πρόεδρε,

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το είπαμε από την πρώτη στιγμή και το τονίζουμε για άλλη μία φορά. Το υπό συζήτηση νομοσχέδιο είναι ένα νομοσχέδιο που κινείται σε κατεύθυνση τακτοποίησης πρωτίστως των δικών σας εκκρεμοτήτων. Κυριαρχούν ο συγκεντρωτισμός, ο κομματισμός και η πελατειακή λογική με προσλήψεις ή ταξίματα για προσλήψεις, αυτό το γνωστό «υπό την εποπτεία του ΑΣΕΠ».

Έγιναν, η αλήθεια είναι, μερικές οριακές βελτιώσεις σε μερικά άρθρα – γιατί να το κρύψομεν άλλωστε; – όπως για παράδειγμα στις ιδιωτικές κλινικές, που σωστά αλλάξατε την απαράδεκτη διάταξη για το ποινικό μητρώο, όμως παραμένει η περίπτωση 3, γιατί βάλατε το αμετάκλητο, συγκεκριμένα, όπως έπρεπε να γίνει. Όμως η περίπτωση 3 μιλάει για άσκηση δίωξης. Πριν από λίγο καιρό η κυβέρνηση αυτή νομοθέτησε υπέρ του τεκμηρίου της αθωότητας. Η άσκηση της ποινικής δίωξης δεν μπορεί να καταδικάζει το τεκμήριο της αθωότητας. Επίσης, βελτιώθηκαν οι διατάξεις με τα παραρτήματα, που έπρεπε πραγματικά να εκσυγχρονιστούν.

Όμως, ούτε άλλαξε η διάταξη του άρθρου 13 για το εργασιακό των ιατρών, που θέλετε να τους μετατρέψετε σε κρατικούς υπαλλήλους και εμείς επιμένουμε, όπως και η διάταξη του άρθρου 8.

Για το θέμα τώρα του Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών, όπως είπα – και το τονίσαμε – υπήρχε, λειτούργησε με λάθη, με παραλείψεις, αλλά λειτούργησε. Όμως, εμείς σε κάθε περίπτωση θα στηρίξουμε τη λειτουργία του.

Σε σχέση δε με τα προβλήματα που θα δημιουργηθούν από την παντελή έλλειψη στρατηγικού σχεδίου και την παντελή χρηματοδότηση, δεν πειράζει, θα το λύσουμε εμείς σε λίγους μήνες που θα είμαστε κυβέρνηση και θα κληθούμε να το λύσουμε.

Σχετικά τώρα με το άρθρο 88 για το τέλος καλλυντικών, εμένα δεν με αφορά προσωπικά, αλλά μόνο η Πορτογαλία και εμείς έχουμε ανάλογο τέλος. Όμως και στη χώρα της Ιβηρικής Χερσονήσου μειώνεται το τέλος. Εδώ παραμένει υψηλό και μάλιστα με αναδρομική ισχύ, πράγμα που είναι προφανές ότι δεν έχει αναπτυξιακό χαρακτήρα.

Όσο για το άρθρο 99, με τη νομοτεχνική το κάνατε σαφές, το κάνατε ξεκάθαρο. Όλοι θα παίρνουν άδεια επικινδυνότητας πλην των γιατρών. Και φυσικά, εξακολουθείτε να μιλάτε για ραδιοφυσικούς. Δεν είναι ραδιοφυσικοί, είναι ακτινοφυσικοί.

Με τη διάταξη του άρθρου 138, που προβλέπει μετάταξη ιατρών ΕΣΥ από και προς το ΕΚΑΒ υπάρχει θέμα, καθώς δεν διασφαλίζονται οι όροι με τους οποίους θα γίνεται αυτή η διαδικασία.

Έρχομαι τώρα στο θέμα των φαρμάκων. Εμείς θα καταψηφίσουμε την τροπολογία για την τιμολόγηση των φαρμάκων και καταθέσαμε και αίτημα ονομαστικής ψηφοφορίας, γιατί αποδεδειγμένα πια η ρύθμιση θα οδηγήσει σε αύξηση των τιμών και ως εκ τούτου, σε επιβάρυνση στην τσέπη των ασθενών. Διότι μπορεί να μην υπάρχει δημοσιονομική επιβάρυνση, όπως είπατε, βεβαίως, αφού το πληρώνουν με το claw back οι φαρμακοβιομηχανίες και ο ασθενής, ο οποίος θα κληθεί να πληρώσει τη διαφορά. Δεν προκύπτει από πουθενά η μείωση την οποία ισχυριστήκατε. Οι αυξήσεις προκύπτουν από παντού.

Τώρα σε σχέση με μερικές επιπλέον τροπολογίες, όσον αφορά στην τροπολογία 1985/148 για τους ιατρούς σε άγονες περιοχές, καταλάβετε επιτέλους, κύριε Υπουργέ, ότι κάποια θέματα πρέπει να αντιμετωπίζονται συνολικά και υπεύθυνα. Το εν λόγω θέμα είναι πράγματι πολύ σοβαρό, για να το φέρνετε αποσπασματικά σε μια τροπολογία. Επιτέλους, νομοθετήστε σωστά! Πράγματι και οι Μονάδες Υγείας της Νάουσας, αλλά και άλλων περιοχών αντιμετωπίζουν αντίστοιχα προβλήματα και πρέπει να βρούμε άμεσα λύσεις για όλες.

Τώρα για την υπουργική τροπολογία με αριθμό 2010/162, είμαστε αντίθετοι λόγω του πειθαρχικού των φαρμακοποιών, που τοποθετείτε ξανά εν ενεργεία δικαστή. Όπως το παρελθόν έχει δείξει, θα προκαλέσει προβλήματα, κωλυσιεργώντας την απονομή Δικαιοσύνης. Όσο θετική και αν είναι η θέση της πρώτης παραγράφου, να μπορούν να κάνουν εμβολιασμούς και οι φαρμακοποιοί – κάτι που είναι και στο δικό μας πρόγραμμα – το σύνολο της τροπολογίας είναι αρνητικό.

Όσον αφορά στην υπουργική τροπολογία 2001/156 για τις μετατάξεις του ΕΚΑΒ, ξανά προχειροδουλειά και απίστευτα κενά στη νομοθέτηση! Εγώ θα έλεγα να την αποσύρετε την τροπολογία και να τη φέρετε ολοκληρωμένη, ώστε να μην δημιουργούνται προβλήματα. Αλλιώς, εμείς είμαστε αναγκασμένοι να την καταψηφίσουμε.

Τώρα σε σχέση με τις βουλευτικές τροπολογίες 2018/168 και 2021/171 για τα επιδόματα ανθυγιεινής εργασίας στον ΟΚΑΝΑ και στην ΑΕΜΥ, σας το είπα και πριν, σταματήστε να αντιμετωπίζετε ανεύθυνα ένα τόσο σοβαρό θέμα. Στο πρόγραμμά μας έχουμε μιλήσει για τον ορθολογισμό των επιδομάτων. Δεν είναι δυνατό να μας ζητάτε να νομοθετούμε αποσπασματικά και να «κλείνουμε το μάτι» σε συγκεκριμένες κατηγορίες εργαζομένων. Δεν το καταλαβαίνετε ότι δεν μπορούμε να αδικούμε όλους όσοι πρέπει να πάρουν το συγκεκριμένο επίδομα;

Επαναλαμβάνω ότι εμείς επί της αρχής καταψηφίζουμε το νομοσχέδιο. Θα ψηφίσουμε κάποια άρθρα που θεωρούμε προς τη σωστή κατεύθυνση.

Ευχαριστώ.

Recent Posts