Βαπτίζουν ιατρούς, εμπαίζουν τον κόσμο

 In Υγεία

1. Με τα νέα δεδομένα που διαμορφώνονται στο χώρο της υγείας, κυρίως της Πρωτοβάθμιας, πώς την χαρακτηρίζεται;
Κυρία Ριζογιάννη, συμπληρώνεται αυτές τις ημέρες ένα έτος από την πολυδιαφημιζόμενη από το Υπουργείο Υγείας μεταρρύθμιση στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) και τα αποτελέσματα είναι το λιγότερο απογοητευτικά. H κυβέρνηση, καταρχάς, αντί να αποσυμφορήσει τα νοσοκομεία – μέσω της σωστής λειτουργίας της ΠΦΥ – κατάφερε το ακριβώς αντίθετο, με αποτέλεσμα σήμερα τα νοσοκομεία να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν στα καθημερινά περιστατικά. Επιπλέον, ο πυρήνας της ΠΦΥ που είναι ο θεσμός του οικογενειακού ιατρού παραπαίει γιατί οι ιατροί αρνούνται να δεχτούν τις νέες εξευτελιστικές συμβάσεις που τους προτείνει το Υπουργείο Υγείας. Πάνω στον πανικό του από την αποτυχία αυτή το Υπουργείο καταφεύγει σε πρωτοφανείς κινήσεις βαφτίζοντας ως «οικογενειακούς» τους ιατρούς από Κέντρα Υγείας, Περιφερειακά Ιατρεία και Μονάδες του πρώην ΙΚΑ προκαλώντας τεράστια ταλαιπωρία στους πολίτες. Δεν μπορούμε όμως να προχωρήσουμε έτσι.
2. Ποια είναι η άποψή σας για τις ΤΟΜΥ; Θα τις διατηρήσετε αν εκλεγεί η ΝΔ; 
Σας υπενθυμίζω καταρχάς κυρία Ριζογιάννη τη δέσμευση του πρωθυπουργού από το Κέντρο Υγείας Ευόσμου στη Θεσσαλονίκη στις 9 Μαΐου του 2017, για λειτουργία 239 ΤΟΜΥ μέσα στο 2017! Σήμερα, πάνω από ένα χρόνο μετά, (υπο) λειτουργούν μόνο μερικές δεκάδες ΤΟΜΥ. Είναι επιπλέον καταδικασμένες να αποτύχουν από τη στιγμή που το σύνολο του ιατρικού κόσμου αλλά και οι πολίτες δεν δείχνουν να τις αποδέχονται. Είναι προφανές, ότι στην σύγχρονη προσέγγιση του οικοδομήματος της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας που επαγγελλόμαστε εμείς ως Νέα Δημοκρατία δεν περιλαμβάνονται οι αχρείαστες, κρατικίστικες και μίζερες δομές τύπου ΤΟ.Μ.Υ. Η κατασπατάληση πολύτιμων οικονομικών και ανθρωπίνων πόρων θα σταματήσει επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας. Θα ενισχυθούν οι υπάρχουσες δομές Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (Αστικά Κέντρα Υγείας, ΠΕΔΥ), οι οποίες έχουν αφεθεί στην τύχη τους σήμερα.
3. Υπάρχει μεγάλη ανησυχία στους πολίτες για τους οικογενειακούς γιατρούς. Ποια είναι η δική σας εκτίμηση; 
Δεν σας κρύβω ότι όχι μόνο συμμερίζομαι την ανησυχία των πολιτών αλλά πραγματικά αγωνιώ. Η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ έχει οδηγήσει σε πραγματικό αδιέξοδο την κατάσταση. Στην πόλη μας την Πάτρα, η υπολογιζόμενη σημερινή αναλογία είναι 1 οικογενειακός ιατρός ανά 11.000 πολίτες αντί 1 προς 2.250 που θα έπρεπε να είναι. Είναι πρακτικά αδύνατη και επιστημονικά απαράδεκτη η μαζική εξυπηρέτηση και εγγραφή του πληθυσμού ευθύνης με τις υπάρχουσες αναλογίες.
4. Η νοσοκομειακή περίθαλψη εμφανίζει χιλιάδες κενά σε ιατρικό, νοσηλευτικό και άλλες κατηγορίες εργαζομένων. Η νυν κυβέρνηση επιχειρεί με επικουρικό προσωπικό, στο πλαίσιο της μνημονιακής δέσμευσης, να καλύψει ορισμένα από τα κενά. Πιστεύετε ότι υπάρχει άλλο περιθώριο για να καλυφθούν αυτές οι ανάγκες;
Είναι προφανές ότι υπάρχουν ανάγκες και μάλιστα σε μόνιμο προσωπικό στις υγειονομικές μονάδες ανά την χώρα. Η κυβέρνηση όμως προχωράει σε αθρόες προσλήψεις επικουρικού προσωπικού κοιτάζοντας μόνο μικροκομματικά μπας και διασωθεί από την οργή των πολιτών για την γενικότερη πολιτική της στην οικονομία και στα εθνικά ζητήματα. Μάλιστα δεν υπάρχει κανένας ουσιαστικός σχεδιασμός ώστε να ιεραρχηθούν προτεραιότητες και ανάγκες στις υγειονομικές μονάδες για το επόμενο διάστημα. Βλέπω προκηρύξεις για επικουρικό προσωπικό την ίδια στιγμή όμως, που όπως είπα και πιο πάνω, η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας χωλαίνει χωρίς οικογενειακούς ιατρούς ενώ προτείνονται για ανανέωση εξοντωτικές συμβάσεις στους συμβεβλημένους ιατρούς του ΕΟΠΥΥ! Άρα, πρώτα σχεδιασμός και μελέτη των αναγκών και ύστερα ναι σε στοχευμένες προσλήψεις για να καλυφθούν κενά, κυρίως μόνιμου προσωπικού και όπου πραγματικά χρειαστεί και επικουρικού προσωπικού.
5. Ποια είναι η δική σας θέση σχετικά με τις συγχωνεύσεις υγειονομικών μονάδων που κατά καιρούς έχει ακουστεί για την Αχαΐα και τη Δυτική Ελλάδα ευρύτερα;
Χρειάζεται να αναζητηθούν έξυπνες λύσεις που θα συνδυάζουν την οικονομική αποτελεσματικότητα με την βέλτιστη αξιοποίηση του υπάρχοντος προσωπικού και των πόρων που πραγματικά είναι περιορισμένοι. Επιπλέον, θα πρέπει να δούμε αφενός τον υγειονομικό χάρτη της Δυτικής Ελλάδας και αφετέρου τις πραγματικές ανάγκες των πολιτών ώστε να σχεδιάσουμε έπειτα τις απαραίτητες παρεμβάσεις. Δεν θέλω να δεσμευτώ για συγκεκριμένες συγχωνεύσεις προτού δω τι θα παραλάβουμε από την παρούσα κυβέρνηση που βέβαια δεν την απασχολούν τέτοιες τομές – διαρθρωτικές αλλαγές πόσω μάλλον αν συνδυάζουν συνέργειες του δημόσιου με τον ιδιωτικό τομέα.
6. Ειδικότερα για την Αχαΐα, έχοντας πλέον όλη την εικόνα του υγειονομικού χάρτη τι θα αλλάζατε; 
Θα επέμενα στη μεταρρύθμιση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας κυρία Ριζογιάννη. Δεν μπορεί δηλαδή να υπάρχει αυτή η αβεβαιότητα στην Π.Φ.Υ για τους πολίτες που αναζητούν ανακούφιση και θεραπεία. Και η ενίσχυση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας είναι το κλειδί για να αντιμετωπίσουμε και να θεραπεύσουμε τα βασικά προβλήματα υγείας των πολιτών.
Ο βασικός πυλώνας του εγχειρήματος της ΠΦΥ θα είναι ο οικογενειακός ιατρός ο οποίος θα είναι της ελεύθερης και απολύτου επιλογής του κάθε πολίτη ξεχωριστά και όχι υποχρεωτικός όπως κάνει η σημερινή κυβέρνηση. Ο οικογενειακός γιατρός θα είναι σύμβουλος και αρωγός του πολίτη μέσα στο υπάρχον δαιδαλώδες σύστημα υγείας. Ο πολίτης δηλαδή θα τον επιλέγει γιατί θα αισθάνεται ασφαλής να του εμπιστευθεί το πιο σημαντικό αγαθό, δηλαδή την υγεία του. Τον ιατρό οικογένειας ο πολίτης θα μπορεί να τον επιλέξει είτε από τον δημόσιο πυλώνα ΠΦΥ (Κέντρα Υγείας και πρώην ΙΚΑ/ ΠΕΔΥ) είτε από τους ιδιώτες συμβεβλημένους ή πιστοποιημένους οικογενειακούς ιατρούς. Στο επόμενο επίπεδο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας θα υπάρχει η διεπιστημονική ομάδα υγείας με τις αναγκαίες ιατρικές υποειδικότητες, με τους λοιπούς επιστήμονες υγείας και το απαραίτητο υγειονομικό προσωπικό. Και βέβαια η ηλεκτρονική διακυβέρνηση θα βοηθάει στην ολοκληρωμένη αποτύπωση της κατάστασης του ασθενή ενώ θα υπάρχει και εξειδικευμένη φροντίδα για την αντιμετώπιση των χρονίων νοσημάτων.

Recent Posts