Χαιρετισμός εκδήλωσης ΟΝΝΕΔ Εκπαίδευση 2030

 In Ομιλίες

Αγαπητέ συνάδελφε Χρήστο Κέλλα,

Φίλε πρόεδρε της ΟΝΝΕΔ,

Αγαπητοί ομιλητές,

Φίλες και φίλοι,

Σας ευχαριστώ για την πρόσκληση να παραβρεθώ στη σημερινή εκδήλωση της ΟΝΝΕΔ για την εκπαίδευση στην Ελλάδα του 2030. Και είμαι πολύ χαρούμενος που η νεολαία της παράταξής μας επιλέγει να ανοίξει στην κοινωνία πραγματικά ζητήματα που χρειάζονται τομές.

Και  όπως στην υγεία,   όπου είμαι Αναπληρωτής Τομεάρχης στη Νέα Δημοκρατία, και προετοιμάζουμε       ένα συνεκτικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων για την επόμενη μέρα, έτσι και στην παιδεία  υπάρχει ανάγκη για εκ βάθρων αλλαγές.

Επιτρέψτε μου όμως ένα σχόλιο γιατί η συζήτηση για την παιδεία δεν διεξάγεται εν κενώ.

Χθες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για άλλη μία φορά υπήρξε ομηρία της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Αθηνών από μερικές δεκάδες φοιτητών όχι φυσικά για κάποιο  πανεπιστημιακό θέμα (π. χ αύξηση κονδυλίων  για σίτιση και στέγαση για όλους του φοιτητές) αλλά όπως έμαθα για τον Ρουβίκωνα (!) με αίτημα να αντιμετωπιστεί όπως και άλλες περιπτώσεις συλλογικοτήτων με παραχώρηση στεκιών!

Δηλαδή όχι απλώς με ανοχή αλλά με αποδοχή!

Κι υπάρχουν και άλλοι χώροι κατειλημμένοι από αγνώστους στα πανεπιστήμια οι οποίοι είναι απροσπέλαστοι στην πανεπιστημιακή κοινότητα. Κι αυτό θεωρείται κανονικό από την νυν κυβέρνηση και τους υποστηρικτές της ( λίγους ευτυχώς) στα Πανεπιστήμια!

Λέμε όμως ξεκάθαρα στην κυβέρνηση των ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ για άλλη μια φορά: Είστε αποκλειστικά υπεύθυνοι γι’ αυτά τα εκφυλιστικά φαινόμενα και τους κινδύνους που εγκυμονούν. Η ανοχή της επόμενης κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας του Κυριάκου Μητσοτάκη στη βία θα είναι μηδενική. Αυτά τα φαινόμενα θα τελειώσουν οριστικά και αμετάκλητα!

Μπαίνω στην ουσία τώρα.

Η δική μας λογική στην εκπαίδευση συνοψίζεται στο δίπτυχο «ελεύθερο σχολείο» – «αυτόνομο Πανεπιστήμιο». Σχολεία και Πανεπιστήμια, τα οποία δεν ελέγχονται ασφυκτικά από το Υπουργείο Παιδείας, αλλά που εποπτεύονται παραγωγικά και με κριτήρια ποιότητας.

Σχολεία και Πανεπιστήμια των οποίων τα στελέχη θα μπορούν να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και να αυτενεργούν. Οι έννοιες της αυτονομίας, της αξιολόγησης, της αριστείας συνθέτουν αξιακά την πρόταση της Νέας Δημοκρατίας.

Η ενίσχυση της αυτονομίας δεν αναβαθμίζει μόνο το ρόλο των μονάδων/ιδρυμάτων και του εκπαιδευτικού – διοικητικού προσωπικού, αλλά και την ανάγκη για μεγαλύτερη υπευθυνότητα απέναντι στους εκπαιδευόμενους και την κοινωνία ευρύτερα.

Επιπλέον, η αξιολόγηση σε όλα τα επίπεδα, με σύγχρονες τεχνικές  διασφαλίζει την ορθή και αποδοτική λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά και της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Και βέβαια αριστεία, η οποία δεν αφορά στους λίγους, αλλά στους πολλούς. Δεν θέλουμε να εξισωθούν όλοι προς τα κάτω, αλλά να σκαρφαλώσουν όσο το δυνατόν περισσότεροι προς τα επάνω.

Και τέλος αναβάθμιση των δασκάλων και καταξίωσή τους με ανάδειξη της σημασίας του επιστημονικού και παιδαγωγικού έργου τους.

Επιτρέψτε μου επίσης δυο λόγια ειδικά για τα Πανεπιστήμια όπου η πολιτική της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ είναι άκρως οπισθοδρομική.

Νομοσχέδια γράφονται κυριολεκτικά στο πόδι και γίνονται για να υλοποιήσουν με τον τρόπο αυτόν μόνο και μόνο για να μαζέψουν ψήφους,

ΤΑ ΑΕΙ ασφυκτιούν όπως είπα κάτω από το συγκεντρωτικό και κρατικό πλαίσιο λειτουργίας των ενώ ΤΕΙ συγχωνεύονται χωρίς να έχει ικανοποιηθεί κανένα σοβαρό διοικητικό, οικονομικό ή και ακαδημαϊκό κριτήριο για την ενοποίηση των.

Απαξιώνεται το αυτοδιοίκητο των ΑΕΙ,  αγνοείται επιδεικτικά η ΑΔΙΠ (Αρχή Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση). Και  η   πραγματική αναβάθμιση της τεχνολογικής παιδείας της χώρας αφορά ελάχιστα ΤΕΙ της χώρας  χωρίς να εντάσσεται σε κάποιον συγκεκριμένο και συγκροτημένο σχεδιασμό για την προώθηση των εφαρμοσμένων επιστημών στη χώρα μας.

Ούτε αντιμετωπίζει  τα θεμελιώδη ζητήματα των επαγγελματικών δικαιωμάτων και των ισοτιμιών των πτυχίων των αποφοίτων.

Χρειαζόμαστε όμως σήμερα αυτόνομα και αυτοδιοίκητα ΑΕΙ όπως επίσης και θεσμοθέτηση επιτέλους της δυνατότητας ίδρυσης με κρατικών ΑΕΙ! Και φυσικά χρειαζόμαστε ανοιχτά και ασφαλή πανεπιστήμια και όχι προστατευόμενα γκέτο κουκουλοφόρων.

Στην ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση η προτεραιότητα είναι ξεκάθαρη: Ουσιαστική ενίσχυσή της με προγράμματα σπουδών προσανατολισμένα στην πρακτική εφαρμογή σε όλα τα γνωστικά πεδία. Στόχος η δημιουργία ενός πρότυπου Πανεπιστημίου Εφαρμοσμένων Επιστημών γιατί όχι και στη Δυτική  Ελλάδα, ενός Πανεπιστημίου το οποίο μπορεί υπό προϋποθέσεις να γίνει  και ένα από τα καλύτερα της Ευρώπης.

Αυτό θα πρέπει να είναι το όραμά μας για όλα  τα ΤΕΙ της χώρας. Με σχολές και τμήματα που θα έχουν προσανατολισμό αποκλειστικά σε μία δυναμικά μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας.

Με ειδικότητες που πραγματικά έχει ανάγκη η αγορά του αύριο, όπως αυτή διαμορφώνεται ταχύτατα βιώνοντας αυτό που αποκαλούμε πια ως Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση και απαιτεί διαρκώς νέα εφόδια από τους αποφοίτους.

Ξέρετε ότι παρά το γεγονός ότι η ανεργία είναι στο 20% ζητούνται και δεν υπάρχουν εργαζόμενοι με τις κατάλληλες δεξιότητες.  Δεν  έχουμε δηλαδή το έμψυχο δυναμικό για να στελεχώσουμε τις νέες δουλειές, οι οποίες όλοι ελπίζουμε ότι θα δημιουργούνται και θα οδηγήσουν τη χώρα στον δρόμο της ανάπτυξης.

Η δική μας άποψη για την ανώτατη τεχνολογική εκπαίδευση δίνει έμφαση στην πρακτική εκπαίδευση και βέβαια διασφαλίζει επαγγελματικά δικαιώματα, τα οποία καθορίζονται περισσότερο από την αγορά και από τις επαγγελματικές οργανώσεις και λιγότερο από το Υπουργείο.

Αυτό βέβαια σημαίνει ότι το Πανεπιστήμιο πρέπει να είναι  συνδεδεμένο με τον κόσμο των επιχειρήσεων και την πραγματικότητα της αγοράς γιατί αυτό βοηθάει πραγματικά την κοινωνία.

Και ειδικά το Πανεπιστήμιο της Πάτρας αποτελεί μια «μήτρα» νέων ιδεών και τεχνολογιών. Δείτε το παράδειγμα του SEATRAC πόσο ωφέλησε την πρόσβαση των ΑμεΑ στις θάλασσες της περιοχής μας και που φτιάχτηκε με τη συνέργεια του Πανεπιστημίου Πατρών.

Ανάλογη επανάσταση ιδεών, ένα νέο εκπαιδευτικό μοντέλο, που θα αναβαθμίσει ουσιαστικά την τεχνολογική εκπαίδευση της χώρας χρειαζόμαστε για να αντικαταστήσει τα σημερινά ΤΕΙ.

Η δική μας πολιτική φίλες και φίλοι είναι μια πολιτική που είναι αποτέλεσμα συγκεκριμένου σχεδιασμού, είναι υπεύθυνη και μακρόπνοη, δεν είναι ψηφοθηρική, δεν είναι πελατειακή.

 

Σας ευχαριστώ.

Recent Posts