Εκδήλωση τομέα Υγείας Οδική Ασφάλεια και Υγεία

 In Ομιλίες

Αγαπητέ Κύριε Τάσο Μαρκουΐζο (Ιαβέρης),

Κύριε καθηγητή Σπύρο Πνευματικέ (ορθοπεδικός),

Φίλε Βασίλη Οικονόμου,

Αγαπητά μέλη του Τομέα Υγείας,

Φίλες και φίλοι,

Ερχόμενος οδηγώντας στην εκδήλωση στον Αίγιο Στέφανο του Τομέα Υγείας σκεφτόμουν τις διαστάσεις του ζητήματος που συζητάμε σήμερα.

Πρόκειται για ένα σημαντικό πρόβλημα που προφανώς δεν αντιμετωπίζει μόνο η χώρα μας. Αποτελεί ένα πρόβλημα παγκόσμιο συνέπεια της μετάβασης του κόσμου στην εποχή της τεχνολογικής έκρηξης όπου η ταχύτητα των μεταφορών και η επικράτηση κυρίως του αυτοκινήτου ως βασικού μέσου αυτών έχει αλλάξει ραγδαία και συνεχίζει να αλλάζει τους όρους διαβίωσης των πολιτών και την καθημερινότητά των.

Τα νούμερα δείχνουν το μέγεθος του προβλήματος: 1,25 εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους κάθε χρόνο παγκοσμίως από τροχαία ζητήματα. Η Ευρώπη καταβάλει το δικό της φόρο αίματος με 25.300 νεκρούς για το 2017 που έχουμε στοιχεία (δηλαδή το μέγεθος μίας μικρής πόλης), αν και συνεχίζει με διαφορά να έχει τους πιο ασφαλείς δρόμους παγκοσμίως και ο αριθμός των νεκρών έχει μειωθεί κατά 6.200 περίπου από το 2010, καταγράφει δηλαδή μία μείωση του 20%.

Η Ελλάδα, παρά τη γενική μείωση στους θανάτους που καταγράφει, συνεχίζει να βρίσκεται ανάμεσα στις χώρες με υψηλά ποσοστά θνησιμότητας σε τροχαία με 69 νεκρούς ανά 1 εκατομμύριο κατοίκους για το 2017. Συνολικά πάνω από 30.000 άνθρωποι έχουν τραυματιστεί σοβαρά την επταετία 2010-2017 και το πιο ανησυχητικό είναι ότι τα περισσότερα ατυχήματα γίνονται στον αστικό ιστό δηλαδή μέσα σε κατοικημένες περιοχές.

Προφανώς πέρα από τον ανθρώπινο πόνο που συνεπάγονται οι απώλειες αυτές, συμβάλλουν στην επιπλέον επιβάρυνση που δέχεται το σύστημα υγείας της χώρας μας που βρίσκεται έτσι κι αλλιώς σε οριακή κατάσταση λόγω της προβληματικής πολιτικής και στον τομέα αυτό της παρούσας κυβέρνησης.

Μία απλή επίσκεψη στα επείγοντα περιστατικά στο ΚΑΤ θα ήταν αρκετό για να καταλάβετε το μέγεθος του προβλήματος που έχουν να αντιμετωπίσουν οι μονάδες υγείας. Περισσότερα προφανώς θα έχει να μας πει για το θέμα ο καθηγητής κύριος Πνευματικός λόγω της πολύχρονης εμπειρίας του στο θέμα αυτό στο ΚΑΤ.

Εμείς στη Νέα Δημοκρατία, και στο πρόσφατο συνέδριό μας αλλά εδώ και δύο περίπου χρόνια, έχουμε παρουσιάσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα για την οδική ασφάλεια, γιατί βλέποντας τα στοιχεία που έχουμε, κατανοήσαμε ότι χρειάζεται μία τομή στην πολιτική και στον τομέα αυτό, ειδικά για τη μείωση των τροχαίων μέσα στις κατοικημένες περιοχές. Γιατί το ζήτημα της οδικής ασφάλειας συνάπτεται στενά με την ανάγκη προώθησης πολιτικών προς όφελος της δημόσιας υγείας των πολιτών.

Αυτή η πολιτική θα συμβαδίζει με τη διακήρυξη της Βαλέτας το 2017 για την οδική ασφάλεια, και θα θέτει ένα νέο πλαίσιο για την οδική ασφάλεια για την περίοδο 2020-2030, με μια σειρά συγκεκριμένων μέτρων που θα συμβάλλουν σε ένα ασφαλέστερο οδικό δίκτυο.

Εμείς υποστηρίζουμε ότι αυτό το σχέδιο πρέπει να στοχεύει στη μείωση κατά 50% τουλάχιστον του ποσοστού των θανάτων την επόμενη δεκαετία. Την ευθύνη για την υλοποίησή του θα έχουν τα υπουργεία: Προστασίας του Πολίτη, Παιδείας, Υποδομών και Μεταφορών, Υγείας και Εσωτερικών. Προβλέπει την επαναφορά της Διυπουργικής Επιτροπής οδικής ασφάλειας, της οποίας θα προεδρεύει ο πρωθυπουργός. Η Διυπουργική θα υποστηρίζεται από την Ειδική Γραμματεία Οδικής Ασφάλειας, την Ειδική Μόνιμη Επιτροπή Οδικής Ασφάλειας της Βουλής και το Εθνικό Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας.

Και βέβαια αυτό το πρόγραμμα δεν εξαντλείται στα μέτρα καταστολής που είναι βεβαίως απαραίτητα (πρόστιμα στους δρόμους, έλεγχοι από εντεταλμένα όργανα για τις περιπτώσεις επικίνδυνη οδήγησης κλπ) αλλά θα δίνει βάση κυρίως στην πρόληψη.

Γιατί γνωρίζουμε πολύ καλά ότι η πρόληψη στα ζητήματα δημόσιας υγείας μπορεί να έχει μόνιμα αποτελέσματα βελτιώνοντας σε βάθος χρόνου την οδική συμπεριφορά μας και ειδικά των νέων.

Τελικός στόχος αυτού του σχεδίου θα είναι η ανάπτυξη Παιδείας οδικής ασφάλειας και συμμόρφωση της οδικής συμπεριφοράς.

Έτσι, μέσα στο πρόγραμμα μας έχουμε μέτρα όπως η εισαγωγή συγκεκριμένων ωρών αφιερωμένες στην οδήγηση στα σχολεία τουλάχιστον 20 ωρών τον χρόνο, μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής στα παιδαγωγικά τμήματα των Πανεπιστημίων για την κατάρτιση των αυριανών δασκάλων, ημερίδες οδικής ασφάλειας και σε στρατόπεδα και εκσυγχρονισμού της διαδικασίας απόκτησης διπλώματος.

Δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην επιτήρηση κυκλοφορίας με την εντατικοποίηση των ελέγχων για παραβίαση σηματοδοτών και με την αυστηροποίση των διαδικασιών απόκτησης διπλώματος. Επιμένουμε όμως ότι χρειάζονται καινούρια μέτρα όπως για παράδειγμα η αναγκαιότητα να έχουν και οι διανομείς φαγητού επαγγελματική άδεια οδήγησης καθώς έχουμε μία σειρά ατυχημάτων που προκαλούνται από την κακή οδήγησή των.

Και βέβαια δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην αναβάθμιση των συστημάτων τεχνολογίας με προώθηση ευφυών συστημάτων μεταφοράς (ITS) ώστε τόσο η οδήγηση όσο και η διαχείριση της κυκλοφορίας να γίνει καλύτερη και ασφαλέστερη για όλους.

Τέλος εκτός από τα μέτρα πρόληψης και ελέγχου των δρόμων δίνουμε ιδιαίτερη σημασία στην άμεση βοήθεια προς τους παθόντες οδηγούς. Σήμερα ένα στα δύο τροχαία καταλήγει θανατηφόρο λίγα λεπτά μετά το συμβάν και πριν την άφιξη βοήθειας. Γι’ αυτό υποστηρίζουμε ότι χρειάζεται αναβάθμιση του Εξοπλισμού του ΕΚΑΒ και εντατική εκπαίδευση προσωπικού του όπως και αυτού της Τροχαίας και Πυροσβεστικής στις πρώτες βοήθειες. Μαθήματα πρώτων βοηθειών χρειάζονται και στις σχολές Αστυνομίας και Πυροσβεστικής όπως και για το προσωπικό των Αυτοκινητόδρομων. Και μαθήματα πρώτων βοηθειών χρειάζονται και στα σχολεία αλλά και στους υποψήφιους οδηγούς.

Με αυτές τις σκέψεις φίλες και φίλοι χαιρετίζω τη σημερινή εκδήλωση και είμαι σίγουρος ότι οι συνομιλητές μας από τον χώρο της ιατρικής και της οδήγησης θα συνδράμουν με τις δικές τους γνώσεις και εμπειρία στον εμπλουτισμό του προγράμματος μας με τις δικές τους παρατηρήσεις ώστε να μπορέσουμε σύντομα να το εφαρμόσουμε.

Σας ευχαριστώ.

Recent Posts